Prodikt Academy – kvartal 3 och 4 (2023)

Prodikt Academy – kvartal 3 och 4 (2023)

Nu kör vi återigen i gång med vårt mycket uppskattade kompetensutvecklingsinitiativ – Prodikt Academy. Dessa digitala sejourer, som vi håller till 45 minuter, är kostnadsfria att delta i.

Utbildningarna kvartal tre och fyra 2023 hittar du nedan. Gå in och anmäl dig snarast!

28 sept (11:00 – 11:45)

Hur kan arkitekter arbeta med hållbarhetsplattformen Prodikt?

(Johan Wall och Mattias Steinbichler) (Svenska)

Anmälan

Många olika yrkesfunktioner arbetar i och använder plattformen Prodikt. I detta webbseminarium fokuserar vi på hur arkitekten kan arbeta i plattformen.

Oktober

10 okt (11:00 – 11:45)

Hur kan du som fastighetsägare klimatberäkna dina ROT-projekt?

(Dan Axner + Johan Wall) (Svenska)

Anmälan

I plattformen Prodikt kan fastighetsägare och fastighetsutvecklare arbeta aktivt med alla typer av projekt – nybyggnation och/eller renoveringar/ROT-projekt. I detta webbseminarium fokuserar vi på klimatberäkningar av just ROT-projekt.

26 okt (13:00 – 13:45)

Materialtillverkarnas möjligheter med Prodikt

(Mattias Steinbichler och Sara Bygdéus) (Svenska)

Anmälan

Som materialtillverkare har du många möjligheter att aktivt använda dig av plattformen Prodikt. Du kan till exempel använda Prodikt i ert säljarbete och påvisa era specifika fördelar. Prodikt kan bli ert effektiva tech-support-verktyg. I detta webbseminarium lyfter vi fram många olika möjligheter.

6 nov (Nov 6) (14:00 – 14:45 CET / 2 pm – 2:45 pm CET)

Life Cycle Assessments (LCA) and Environmental Product Declarations (EPD)

(Amy Stockwell and Daniel Olausson) (English)

Registration

In this session we will discuss what LCA and EPD are and why they are important to the building industry:
- How EPDs are made
- What EPDs can and cannot do
- Benefits of producing product specific data vs using generic databases (eg Boverket) - Legislation etc.

7 nov (13:00 – 13:45)

Hur kan du använda den digitala hållbarhetsplattformen Prodikt i ditt arbete? Dessutom tittar vi extra noga på två nya funktioner: 1) ByggLCA och 2) Loggbok

(Mattias Steinbichler och Carsten Svensson) (Svenska)

Anmälan

I detta webbseminarium tar vi ett holistiskt grepp om plattformen Prodikt och går igenom en rad möjligheter och funktioner. Dessutom belyser vi särskilt två uppkommande nya funktioner – Byggnads-LCA samt hur du kan skapa en loggbok.

15 nov (13:00 – 13:45)

Hur kan du klimatdeklarera ditt nyproduktionsprojekt i plattformen Prodikt?

(Carsten Svensson och Johan Wall) (Svenska)

Anmälan

Sedan januari 2021 är det ett lagkrav i Sverige att klimatdeklarera nyproduktion. Plattformen Prodikt kan erbjuda många olika funktioner och fördelar men här går vi in specifikt på klimatdeklarationsdelen. Vi vill att det skall vara så enkelt och smidigt som möjligt att vara laglydig i detta perspektiv.

December

5 dec (13:00 – 13:45) Hur kan du bygga cirkulärt med Prodikt?

(Mattias Steinbichler + Rasmus Ekberg) (Svenska)

Anmälan

Att stödja ett mera cirkulärt byggande är viktigt vad gäller att reducera bygg- och fastighetsbranschens klimatavtryck. Cirkularitet manifesteras tydligt i plattformen Prodikt och i detta webbseminarium ger vi tips och tricks hur du kan bygga cirkulärt med Prodikt.

13 dec (11:00 – 11:45)

Hur kan du klimatdeklarera ditt nyproduktionsprojekt i plattformen Prodikt?

(Carsten Svensson och Johan Wall) (Svenska)