​YIT utökar sin verksamhet i Sundsvall

​YIT utökar sin verksamhet i Sundsvall

YIT, som nyligen offentliggjorde en fusion med Lemminkäinen och redan finns verksamma i Luleå och Stockholm, inleder 2018 med att etablera sig i Sundsvall.

Sedan tidigare har YIT en avdelning för beläggningsverksamhet i Sundsvall. Denna avdelning kompletterats nu med en avdelning för infrastrukturprojekt. YIT Infra har en gedigen erfarenhet och kompetens av främst betong och bergtunnelarbeten, vilket gör att vi vill finnas lokalt på plats för att möta marknadens behov av just denna kompetens i regionen.

Målsättningen med etableringen i Sundsvall är att anställa 15–20 personer under de två kommande åren.

-Vi behöver förstärka med främst projektingenjörer samt produktionsledande personal”, säger Robert Söderberg från YIT.

- Som ett led i detta har ett samarbete inletts med det norrländska personaluthyrnings- och rekryteringsföretaget Professionals Nord för att säkra försörjningen av kompetenta medarbetare. ”Företagets lokala förankring och ungdomliga entusiasm är anledningen till att vi har valt just Professionals Nord som vår samarbetspartner i kommande rekryteringsprocesser. Det råder för närvarande stor kompetensbrist inom våra segment, vilket innebär att vi i dagsläget nyttjar resurser från Finland i många av våra projekt”, fortsätter Robert.

- Det känns fantastiskt roligt att få arbeta tillsammans med YIT för att hitta rätt kompetens till denna lokala satsning. Jag tycker att YIT tänker helt rätt när de väljer att knyta till sig Sundsvall som har en bra position i Sverige och det är en stad som i mycket är i tillväxtfas på många fronter, vilket innebär att vi via bland annat vårt hemvändarkoncept kan säkra kompetent personal till liknande tjänster, säger Stina Andersson konsultchef hos Professionals Nord.