Hitta fukt med instrument?

Nu är hösten här och det är hög tid att se över sitt hus, sommarstuga eller dylikt efter fukt. Detta för att hinna laga eventuella skador innan vinterns kyla sveper över Sverige och bidrar till mer fukt i husen. Thomas Ritzler som jobbar med fukt och har lång erfarenhet av branschen berättar att många onödiga misstag har gjorts av dem som inte haft tillfäcklig erfarenhet eller utbildning i ämnet.

Både från privatpersoner och företag får Thomas in många frågor om fukt nu på höststarten, nedan redogör han skillnaden på vad man skall använda sig av för instrument när man arbetar. I tidigare avsnitt har vi definierat att en indikering inte utger ett numrärt mätvärde utan visar en idikation, när man jämför två olika ställen vilket som ger ett högre utslag i indikatorn och därför troligast är fuktigare. Gör man en mätning innebär det att man skall in i materialet för att få fram ett numrärt fuktvärde. Som exempel har Thomas använt sig av produkterna från Protimeter för att visa skillnaden av de olika instrumenten innan kunden köper sin fuktindikator/mätare. Det finns sex olika typer av Protimeters instrument, Mini, Timbermaster, Aquant, Surveymaster, Hygromaster och MMS.

” - För mätning i olika material finns det två mätare inom Protimeters sortiment som endast ger ett mätvärde och inte indikationer”, menar Thomas och berättar vidare.

Den enklaste varianten för mätning av fukt i material så som trä, samt indikering i material så som gips, masonit eller plywood är Protimeter Mini. Den har två vassa stift som man för in i materialet och får direkt upp svar på displayen i form av en färgskalaför olika riskområden.

Nästa mätare är Timbermaster och är speciellt framtagen till fuktmätning i trämaterial. Fuktkvoten visas i en display i form av siffror och inte i färgskala. Mätaren är även utrustad med en extern trätemperaturgivare så att mätaren på egen hand kompenserar fuktkvoten med hänsyn till trätemperaturen. ”- Timbermastern är den bästa mätaren för trämaterial då den fungerar för över 150 olika träsorter samt har en teknik som är avancerat utvecklad för just det ändamålet”, fortsätter Thomas.

Det kan vara svårt att använda mätstickorna i ett material som är hårt eller som är oförstörbart för mätning av fukt. Ett exempel är i badrum på kakelplattor där man inte vill borra hål i kaklet för att mäta fuktkvoten i regeln bakom. Då finns ett framtaget alternativ som indikerar ett värde mellan 0-999 istället då man lägger fuktindikatorn mot materialet. Protimeter Aquant är den minsta i familjen indikatorer och är ett förnuftigt alternativ för den som inte vill borra hål i materialet. Då materialegenskaperna i materialet kan påverka svaret i indikatorn så rekommenderas att svepa instrumentet över riskområdet. Om siffrorna ligger stabilt är det troligen ingen förhöjd fuktighet just över det området. Om siffrorna däremot ger snabba förhöjningar bör man analysera området vidare. (finns det några vattenrör etc)

”- Det finns även en kombinationsmätare för detta ändamål, som är mycket populär bland Proffsmagasinets kunder”, fortsätter Thomas

Det är Surveymaster som Thomas menar är populär vilket inte är så konstigt då mätaren både kan indikera men även har mätspetsar. Modellen är en kombination av Protimeter Mini och Protimeter Aquant och har både en färgskala för indikeringen men även en display som visar fuktkvot i procent. Det medföljer även extra långa mätstickor om man skall in djupare i ett material. Även hammarelektroder kan kombineras till fuktmätaren som gör det enklare att slå in i ett hårdare material.

Protimeter Hygromaster är ett instrument som mäter loggning av luftfuktighet och temperatur. Den används för att mäta luftfuktigheten med en RF-givare i exempelvis en krypgrund. Den har även möjlighet att göra mätningar i betong genom att ett mätrör sätts ner i ett borrat hål. Det är speciella givare som behövs för att mäta luftfuktigheten i betong då det ofta är väldigt hög luftfuktighet i de borrade hålen. Av denna mätare finns tre olika modeller med olika mjukvaror.

” - Den ultimata mätaren för företag som jobbar med besiktning och renoveringar är självklart Protimetern MMS”, säger Thomas och visar hur den fungerar medan han berättar.

Kombinationsmätaren har mätstickor som tar fram fuktkvoten i materialet men även en fuktindikator inbyggd som du använder för oförstörande indikering.  Det som är speciellt med fuktmätare MMS är att den även har möjlighet att mäta luftfuktighet i %RF, temperatur och daggpunkt. RF-givaren är löstagbar och kan användas vid mätning i betong. Till alla fuktmätare kan man koppla på extra långa mätspetsar för att komma in längre i materialet, men även olika typer av hammarelektroder som gör det enklare att föra in givarna i hårt material. Alla delar går att köpa separat till mätarna.

Petra Larsson,

Marknadsansvarig