Mät avståndet med röd laser

Här har vi en riktigt avståndsmätare som tål lite skit i kanterna. Den är stöttålig och vattentålig enligt IP65 (dammtät och skyddad mot spolande vatten från munstycke) samt lite mer robust vilket i mina ögon betyder enklare att hantera. Upplyst bakgrundsdisplay och tydliga knappar är bara plus på denna mätare. Det som är skillnaden mellan den här modellen Leica Disto DXT och modellen enklare Leica Disto D2 är att DXT är som sagt ovan mer robust men även att man kan se alla uträkningar i displayen vilket man inte kan med D2 då den mätaren är mindre.

Ok, vad kan du använda mätaren till?
Du kan självklart mäta avståndet med mätaren, och då främst inomhus eftersom den röda laserpunkten kan vara väldigt svår att se utomhus upp till 70 meter.(som är mätkapaciteten för just denna produkt). Förutom avståndet kan du dela mäta ut ytan på exempelvis ett rum genom att ta måtten längd x bredd. Du kan också räkna ut volymen genom att ta tre mått längd x bredd x höjd. Det jag tycker är en mycket stor fördel med DXT är att du dels kan addera avstånd, ytor och volymer direkt i mätaren men också att mätaren sparar de senaste 10 mätningarna och uträknignarna automatiskt så du lätt kan gå tillbaka och ta fram gamla mätningar.  När du har lagt in längd x bredd x höjd får du resultaten av omkrets ( ex. för mängdning av golsockel), väggyta (ex. till åtgång av målarfärg) samt golvyta (ex. för golvbeläggning/kakelmängd till badrum) som presenterat drekt i mätarens display!

SE VÅR HEMSIDA FÖR MER INFO!