Svenska företag måste öka sin konkurrenskraft i Asien för att lyckas

Kina fortsätter att vara Asiens draghäst och svenska företag behöver bättre strategier och relationer för att öka konkurrenskraften - och därmed lyckas, enligt Peter Karlsson VD för Profits And People.

Den asiatiska affärsvärlden förändras varje dag med ökad konkurrens och företagen måste anpassa sig mycket snabbare än tidigare.

-Som svensk vill jag naturligtvis att svenska företag ska lyckas i Asien, säger Peter Karlsson som grundade Profits And People Pty Ltd för att stödja innovativa företag i regionen. Problemet är att svenska företag ser potentialen i Asien men underskattar ofta konkurrensen och misslyckas då med att etablera starka affärsrelationer i området.

Ekonomiska indikatorerna pekar på större konkurrens i Asien
De senaste ekonomiska indikatorerna publicerade av The Economist tyder på att konkurrensen i Asien kommer att fortsätta att öka. USA, Storbritannien och övriga Europa visar alla en massiv negativ handelsbalans under det senaste året. Kina, som fortfarande är den asiatiska ekonomins draghäst, visar en positiv handelsbalans på 172,9 $ för samma period.

Bruttonationalproduktens procentuella förändring är +1,6 för USA, +0,6 för Storbritannien och +1,6 för Europa. Kina har trots alla ekonomiska problemen en +9,5 % förändring under det senaste året*. Detta innebär att internationella företag inte har något annat val än att satsa hårdare i Asien, vilket betyder hårdare konkurrens även för svenska företag, förklarar Peter Karlsson.

För mer information kontakta: Peter Karlsson, vd Profits and People Pty Ltd                         E-mail: pkarlsson@profitsandpeople.com.au Telephone: +61 2 9999 6284,                                    Cell phone: +61 419 993 064. Web: www.profitsandpeople.com.au

*The Economist, 15-21 oktober 2011.

• svenska företag
  • asien
  • kina
  • asiasiska
  • asiatiska affärsvärlden
  • innovativa företag
  • konkurrensen
  • affärsrelationer
  • ekonomiska indikatorerna
  • handelsbalans
  • konkurrens
  • bruttonationalprodukten

Profits and People is a management consulting firm committed to promoting growth and stability for your organisation. Our intention is to always optimize profits and rewards. Our firm has more than twenty years’ experience in supporting innovative products and ideas in the Asian Pacific region. We have a strong focus on people, culture, process and systems with the aim of improving profits,  productivity and creating a better community in the workplace. Profits and People use a modern outcome oriented no nonsense approach. We help companies, the public sector, as well as not for profit organisations generating growth and stability in a world that is constantly changing.

Peter Karlsson

Presskontakt Managing Director Business Development, Organizational Improvement and Risk Management Consulting + 61 (02) 9999 6284