Projectplace får ny design

Nu får Projectplace användare en helt ny upplevelse när de jobbar i projektverktyget. Företaget har nämligen precis genomfört den största uppdateringen av designen någonsin. Användarna har själva varit med och påverkat hur det ska se ut.

Projectplace
har fått en helt ny grafisk form - en modern design med nya färger och ny typografi för en bättre användarupplevelse. Det är den största enskilda designuppdateringen i företagets historia.

- Vårt nya gränssnitt ska kännas fräscht, modernt och professionellt. Vi har funnits i över tio år på webben och är måna om att fortsätta utvecklas och kännas attraktiva för våra användare. Därför engagerade vi även våra användare i arbetet med den nya designen, säger Mattias Hällström, grundare och Produktutvecklingschef.

I juni bad Projectplace sina användare om feedback på den nya designen. Företaget sökte 150 testare och fick in över 1500 intresseanmälningar. En grupp på 600 personer deltog i en enkätundersökning och deras intryck var att designen kändes modern, proffsig, tydlig, snabb och rolig att arbeta i. Användarnas feedback bidrog till ytterligare förbättringar i designen.

- Vi vill vara ledande i design såväl som funktion och förenkla och effektivisera arbetet för våra användare. Det ska kännas levande och inbjudande att interagera med oss, säger Martin Rosell, Visuell Designer och ansvarig för det nya designkonceptet.

I tjänsten Projectplace har designen och utseendet ändrats drastiskt:
- Uppdaterade ikoner
- Modernare färgschema
- Olika nyanser av svart, grått och vitt som grund
- Blått som accentfärg valdes. Detta för att öka business-känslan
- Större kontraster mellan rubriker och text

Tidigare i höst har även webbsidan anpassats efter den nya designen: www.projectplace.se

• ny design
  • grafisk form
  • www.projectpalce.se

Projectplace International AB har sedan 1998 utvecklat och levererat ett webbaserat projektverktyg som förenklar samarbete och kommunikation i projekt. Projectplace är marknadsledande i Europa med sju språkversioner och snart 500 000 registrerade användare. Företaget har drygt 100 anställda med huvudkontor i Stockholm och lokala kontor i Amsterdam, Frankfurt, Köpenhamn och Oslo. Läs mer på www.projectplace.se