Projectplace lanserar verktyg för resurshantering

Projectplace lanserar idag ett samarbete med proventis GmbH. Med Blue Ant, proventis GmbH:s verktyg för resurshantering, erbjuds Projectplace användare möjlighet till förbättrad projektplanering, kontroll och utvärdering.

Projectplace, europaledande inom projektsamarbete online, och proventis GmbH, utvecklare av Blue Ant, tillkännagav idag ett strategiskt samarbete som innebär att Projectplace kunder nu kan effektivisera sin projektorganisation genom Blue Ants resurshantering.

Allt fler företag arbetar i projekt vilket resulterar i att resurshantering innebär en allt större utmaning. Organisationer behöver ständigt kunna se över resurstillgängligheten för pågående och framtida projekt. Detta är nödvändigt för att undvika flaskhalsar och förseningar som uppstår på grund av för få anställda och för lite resurser.

– Vi är väldigt nöjda med att vi kan erbjuda våra kunder möjligheten till strategisk planering tillsammans med Blue Ant, säger Patrik Kjellin, Business Development Manager på Projectplace. Den process som krävs för att identifiera rätt resurser för kommande projekt kan vara tidsödande. Vi ser Blue Ant som den perfekta partnern eftersom de erbjuder ett okomplicerat verktyg som gör den här utmaningen mycket enklare. Andra viktiga kriterier för oss var att hitta en partner som ligger i linje med vårt Social Project Management-tänkande och som har öppna API-er.

Den nya resurshanteringen innebär följande fördelar för Projectplace användare:

Få en överblick över resurserna och deras kompetens för planerade och pågående projekt

• Hitta befintliga resurser och använda dem på bästa sätt
  • Identifiera potentiella förseningar som orsakas av överbokade resurser innan de påverkar projektet negativt
  • Generera kostnads- och nyttjanderapporter för olika projektgrupper och avdelningar

– Hos Projectplace har vi hittat en partner vars vision och mål kompletterar oss perfekt när det gäller projektsamarbeten, säger Norman Frischmuth, VD för proventis GmbH. Vi är otroligt glada över den enorma potential som användarna får tillgång till i sitt projektlednings- och resursplaneringsarbete när vi integrerar Blue Ant-modulen i Projectplace verktyg.

Blue Ant har redan rönt stora framgångar inom olika branscher och bidragit med fördelar till sina användare, exempelvis Oberfinanzdirektion Niedersachsen, OFD:

– Efter att vi införde resurshantering har vi fått en bra överblick över läget hos de regionala finanskontoren, säger Thomas Jahn, Resource Manager på OFD. Vi kan bland annat förse projektledare och projektmedlemmar med största möjliga kompetens i relation till olika färdigheter. Detta har ett strategiskt stort värde för vår personalutveckling.

Verktyget Blue Ant är en tilläggsmodul till Projectplace. För mer information, läs här eller se en video med Patrik Kjellin här.

Kontaktperson Projectplace för svenska medier:
Emma Hansson, Country Marketing Manager
Telefon: +46763633731, E-post: emma.hansson@projectplace.com

proventis GmbH och Blue Ant

proventis GmbH grundades 2001 som ett programvaru- och konsultföretag i Berlin. Företaget har för närvarande 30 anställda som arbetar med att utveckla enkla och effektiva lösningar för projektledning. Man erbjuder konsulttjänster och program från en enda källa och har utvecklat programvaran för multiprojektledning Blue Ant, ett helt webbaserat projektledningsprogram som hjälper användarna att planera, kontrollera och utvärdera sina projekt. Mer information finns på www.blueant.de

• resurshantering
  • projektsamarbete
  • blue ant

Projectplace International har sedan 1998 utvecklat ett verktyg för projektsamarbete online. Verktyget stödjer ”Social Project Management” med fokus på samarbete och kommunikation i projekt. Projectplace är marknadsledande i Europa med sju språkversioner och över 690 000 registrerade användare. Företaget har 120 anställda med huvudkontor i Stockholm och lokala kontor i Frankfurt, Amsterdam, Oslo och Köpenhamn. Besök oss på www.projectplace.se