Prosero förvärvar Tele-Projekti Oy och THV Tele – ja Hälytysvalvonta Oy i Finland

Tele-Projekti grundades ursprungligen 1975 av familjerna Luotooch Packalen, som började med att tillhandahålla tv-antenner och högtalarsystem. På 80-talet började företaget fokusera på säkerhet och blev snabbt marknadsledande inom avancerad videoövervakning. Därefter har bolaget breddat sitt utbud till att även omfatta brandlarm, inbrottslarm, passerkontroll och dörrtelefoner. År 2000 överlämnades ledarskapet till nästa generations entreprenörer Kimmo Luoto, Mika Packalen och Tiina Luoto, som framgångsrikt drivit företaget sedan dess. År 2003 grundade de THV, som har blivit ett ledande oberoende larmcentral med en stark kompetens inom larmövervakning. Viktiga tjänster inkluderar övervakning av inbrottslarm, överföringstjänster för brandlarm, larmindikationer baserade på videoövervakningsanalys, administrationstjänster för säkerhetssystem och callcentertjänster.

Företagen har visat starka resultat, och genom åren har de etablerat en ledande marknadsposition med gott renommé och god varumärkesigenkänning. Försäljningen drivs främst av en blandning av installationsprojekt och eftermarknadsunderhåll, kombinerat med kontrakterad och återkommande försäljning från larmcentralen, som övervakar larm för tusentals kunder över hela Finland. Under det senaste räkenskapsåret uppnådde bolaget en omsättning på nästan 6 miljoner euro med 35 anställda som utgår från företagets huvudkontor i Åbo.

”Vi ser fram emot den resa som ligger framför oss, och tillsammans med Prosero har vi bättre förutsättningar för att möta framtida utmaningar. Vi ser många möjligheter, särskilt genom att samarbeta med andra Prosero-företag i Finland för att expandera och ytterligare stärka förmågan att betjäna våra kunder. Under hela vår historia har fokus på kundservice varit en framgångsfaktor och är en del av vår identitet. Genom att gå samman med Prosero säkerställer vi att vi kan hålla löftet till våra kunder att alltid leverera bästa möjliga lösningar och service”, säger Kimmo Luoto på Tele-Projekti och THV.

”Tele-Projekti och THV har uppvisat en imponerande historik och skapat en ledande position i Åboregionen, där vi inte tidigare haft en lokal närvaro. Bolagen har ett unikt erbjudande och deras starka kompetens och kompletterande utbud kommer att vara ett utmärkt tillskott till Prosero, och vi ser stor tillväxtpotential och synergier med vår befintliga verksamhet i andra regioner, säger Sebastian Ryman på Prosero.

Prosero består av lokalt ledande säkerhetsverksamheter som förenar det mindre företagets närhet och snabbhet med den stora säkerhetsgruppens trygghet och digitala kunnande. Prosero tillhandahåller kompetens och levererar den ledande säkerhetstekniken anpassad för varje kund och applikation. Tjänsteerbjudandet inkluderar rådgivning, integration, drift, underhåll, service och övervakning av larm, passersystem, kamerasystem, lås och brandsäkerhet. Prosero finns i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Den samlade omsättningen uppgår till över 2 600 MSEK.