Blå kokboken ska få fler män ska våga prata om sin hälsa

På Bokmässan lanseras Blå kokboken, som säljs till förmån för Prostatacancerförbundet och synliggör kampen mot prostatacancer. Boken är en del i Mustaschkampen, som vill att fler män ska våga prata om och bry sig om sin hälsa. I boken porträtteras tolv kända män när de lagar sina älsklingsrätter och samtalar om livet och deras möte med cancer. För varje såld bok går hela 100 kr till kampen mot prostatacancer.

Blå kokboken är uppföljaren till succéböckerna Rosa Kokboken 1 och 2 som släpptes 2014 och 2015 av författaren Anna Benson. Rosa kokböckerna vann juryns specialpris två år i rad på World Gourmand Awards och samlade in 1,6 miljoner kronor till Cancerfonden.

I Blå kokboken medverkar: Bert Karlsson, Börje Salming, David Hellenius, Edward Blom, Özz Nûjen, Gabriel Fors, Ingvar Oldsberg, Oscar Zia, Patrik Sjöberg, Per Elofsson, Ralf Edström och Stefan Sauk

– Den viktigaste anledningen till att män ska våga tala om sin hälsa är att det då går lättare att göra något åt den. Män vill inte ta till sig information om prostatacancer. Därför vet de inte att prostatacancer är vanligaste cancersjukdomen och att den går att bota om den upptäcks tidigt. Mustaschkampen vill informera om att män över 45 år bör ta ett PSA-prov. Den Blå Kokboken är en viktig del av Mustaschkampen och vi hoppas att den blir en julklapp till många män, säger Torsten Tullberg, kampanjledare Mustaschkampen.

83% vet inte att prostatacancer är vanligaste cancersjukdomen

Prostatacancerförbundets marknadsundersökning visade tydligt att en majoritet av Sveriges befolkning inte vet att prostatacancer är den vanligaste cancersjukdomen. Hela 71% tror att bröstcancer är den vanligaste, 4 % tror att hudcancer är vanligast, 8% tror att lungcancer är vanligast medan bara 17% tror att prostatacancer är vanligast. Att 83% inte känner till att prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom beror bland annat på att många män har svårt att tala som sin hälsa eller om sjukdomar och drar sig för att gå till läkare.

• Hälsoorganisationer

• kokbok
  • bokmässan

Varje höst arrangerar Prostatacancerförbundet den rikstäckande kampanjen Mustaschkampen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom. Den blå mustaschen är kampanjens signum. Mustaschkampen arrangeras av Prostatacancerförbundet tillsammans med 26 lokala prostatacancerförningar och flera hundra företag och organisation.