Blå november – en blå månad till förmån för Prostatacancerförbundet och Mustaschkampen

Prostatacancer förknippas i många länder med färgen blått och det blå bandet. Nu satsar Prostatacancerförbundet och de regionala patientföreningarna på att november ska bli en ännu mer blå månad i Sverige då fler privatpersoner, företag och organisationer ska ha möjlighet att visa sitt stöd för alla män som drabbas av prostatacancer. Förhoppningen är att det i november ska explodera av blåa aktiviteter runt om i hela landet.

Förberedelserna inför Prostatacancerförbundets årliga kampanj Mustaschkampen är i full gång. 2017 års kampanj blev en succé där förbundet, under i huvudsak november, i samarbete med 26 prostatacancerföreningar, tio huvudpartners och cirka 500 företag och organisationer arbetade aktivt för att samla in pengar, synliggöra prostatacancer och verka för att öka mäns hälsa. Nu är arbetet i gång med att teckna nya samarbetsavtal med Mustaschkampens huvudpartners och en mängd andra företag som vill vara med och bidra i kampen mot prostatacancer. Det är redan klart att Anna Benson kommer att göra ytterligare en knallblå kokbok där hon porträtterar tolv kända män. Detta blir en uppföljare till Blå kokboken från 2017, där 100 kronor per såld bok gick till Fonden mot prostatacancer.

Varje dag drabbas cirka 27 män i Sverige av prostatacancer, idag lever cirka 100 000 män i landet med diagnosen. Mustaschkampen, med blå mustasch, är en rikstäckande kampanj, som arrangeras i november varje år, för att uppmärksamma prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom, och samla in pengar till forskning, utveckling och opinionsbildning. Alla insamlade medel går till Fonden mot prostatacancer, med tillhörande 90-konto.

• blå november
  • blå månad

Varje höst arrangerar Prostatacancerförbundet den rikstäckande kampanjen Mustaschkampen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom. Den blå mustaschen är kampanjens signum. Mustaschkampen arrangeras av Prostatacancerförbundet tillsammans med 26 lokala prostatacancerförningar och flera hundra företag och organisation.