Kvinnliga kockar viktiga ambassadörer för årets Mustaschkamp

I år är fyra av Sveriges mest kända kvinnliga kockar ambassadörer för Mustaschkampen. De är Zeina Mourtada, Sara Begner, Jennie Walldén och Siri Barje.

Zeina Mourtada, TV-kock, kokboksförfattare, matskribent, driver en av Sveriges största matbloggar Zeinas Kitchen.

Sara Begner, kock, kokboksförfattare, näringsfysiolog och chef för Coop Provkök, har medverkat i SVT-programmen Toppform och Saras kök. Som chef för Coop Provkök har hon bland annat ansvar för framtagandet av Coops recept.

Jennie Walldén, TV-kock i programmet Mitt Kök som blev Kökets middag, kokboksförfattare, krögare med restaurang Namu i Malmö. Vinnare av Sveriges Mästerkock år 2013.

Siri Barje, utbildad kock vid Grythyttan och TV-kock på Kökets middag. Kokboksförfattare, matstylist, driver ett stort matkonto på Instagram. År 2020 var hon en av de tävlande i Kockarnas kamp.

– I år är det åttonde året Prostatacancerförbundet arrangerar Mustaschkampen. 2022 kommer ett av kampanjens huvudbudskap att vara hälsa och i det avseendet spelar kosten en viktig roll. Att vi i år har fyra kreativa och inspirerande kockar är värdefullt för att nå ut med vårt budskap, säger Per-Anders Nygård, kampanjledare.

Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom. Varje år får över 10 000 män diagnosen prostatacancer. Sjukdomen går att bota om den upptäcks i tid. Därför uppmanar Mustaschkampen alla män över 50 år att kontakta en vårdcentral och begära att få ta ett PSA-prov, ett enkelt blodprov som tas i armvecket.

Mustaschkampen arrangeras varje år av Prostatacancerförbundet i samarbete med 27 lokala prostatacancerföreningar och cirka 500 företag och organisationer. Prostatacancerföreningarna arrangerar cirka 200 aktiviteter i hela landet. Det kommer att bli tävlingar, debatter, konferenser, insamlingar på gator och torg, motionsloppet Mustaschmilen, konserter, försäljning av mustaschbakelser och Farsdagsfirande i hela Sverige. Föreningarna är med på innebandymatcher, fotbollsmatcher, motorcykelkorteger, ishockey, V75 och mycket annat.

• mustaschkampen 2022

Per-Anders Nygård