​Två svenska välgörenhetskokböcker med på utställning över världens viktigaste kokböcker

På Nobelmuseet i Karlskoga visas just nu de senaste 25 årens viktigaste kokböcker. Däribland Anna Bensons prisbelönta kokböcker till förmån för Prostatacancerförbundet. Bakom utställningen står The Gourmand World Cookbook Awards, kokböckernas motsvarighet till Oscargalan.

År 2018 kammade Anna Bensons Blå Kokboken I hem första pris i kategorin ”Charity cookbook” i den prestigefyllda tävlingen Gourmand World Cookbook Awards. Året därpå utsågs uppföljaren Blå Kokboken II till vinnaren i den eftertraktade kategorin ”Best in all categories”.

– Att våra två kokböcker har utsetts till världens bästa kokböcker är fantastiskt! Genom böckerna får läsarna i en kulinarisk miljö ta del av olika berättelser från mäns relation till cancer. Kokböckerna har tillsammans dessutom samlat in över 750 000 kronor till prostatacancerforskning, säger Torsten Tullberg, kampanjledare Mustaschkampen.

I böckerna intervjuar författaren Anna Benson 12 välkända män om deras möten med cancer, självupplevda eller i relation till någon närstående. Männen delar även med sig av sitt paradrecept och om sina tankar kring kost och hälsa. För varje såld bok gick 100 kronor till prostatacancerforskningen.

Många av männen uppmärksammades stort i allt från kvällspress till radio och TV. Börje Salming var bland annat en av de män som figurerade flitigt i media i samband med den första kokboken. Andra namn som fick liknande utrymme var Ralf Edström, David Hellenius, Edward Blom och Stefan Sauk.

Blå Kokboken II togs även den väl emot av media, där kända profiler som Lasse Åberg, Jesper Blomqvist, Loa Falkman, Thomas Bodström, Robin Bengtsson, och Uno Svenningsson fick komma till tals.

Då män generellt sätt har svårare än kvinnor att prata om sjukdomar och hälsa, bidrog publiciteten till att öppna upp för och minska stigmat kring den typen av samtal.

Program i Nobelmuseet, Karlskoga, fredagen den 25 september klockan 11.00–12.00

Pelle Agorelius, Gourmand World Cookbook Awards Sweden, visar utställningen och berättar om hur de två Blå kokböckerna kom att nomineras.
Kjell Brissman, ordförande Prostatacancerförbundet, berättar om vad de två kokböckerna betytt för manlig hälsa och för Mustaschkampen.
Håkan Florin, ordförande Prostatacancerföreningen Värmland, berättar om betydelsen av Gourmand Awards två utmärkelser.
Torsten Tullberg, kampanjledare Mustaschkampen, presenterar böckerna och informerar om Mustaschkampen.

• Bibliotek, museum