Proton Group satsar på ny IT-plattform

Proton Group satsar på ny IT-plattform

Utvecklingen inom den digitaliserade världen går snabbt. Hela Proton Group har under 2017 gjort gemensam sak med framtiden och satsat på en ny IT-plattform för att både stå stabilt och kunna ta rejält med sats framåt.

- De gamla servrarna stod hos vår tidigare partner. Nu har vi en helt virtuell lösning parkerad i molnen. Inget inköp av hårdvara, inget som kan bli gammalt, inget som inte kan uppdateras automatiskt eller öka i kapacitet när som helst, förklarar Andreas Magnusson, CIO på Proton Group. Detta är helt i linje med Protons IT-strategi; att digitala kanaler är det primära alternativet, om vi ska uppfattas som moderna.

Under året har Proton Group flyttat över mail och affärssystem i nya servrar och lanserat Office 365 hos samtliga affärsområden i koncernen. I samband med flytt till den molnbaserade lösningen har Proton även valt att samarbeta med en ny IT-partner, Dizparc.

- Den nya lösningen är nu integrerad och ger oss möjlighet att välja vilka verksamhetsnära projekt vi ska satsa på. Vi kan till exempel systematisera vår dokumenthantering på många nivåer, vilket kan förenkla vårt sätt att arbeta, både i produktionen där vi har de flesta användarna och i administrationen, förklarar Andreas. Vi kommer att fortsätta arbeta med interna kontaktpersoner med supportansvar, det är ett upplägg som fungerar bra.

- Uppmuntra, engagera och väcka nyfikenhet är det viktigaste om det här ska bli en bra investering. Målet för Protons IT-strategi är att erbjuda både våra medarbetare och våra externa kontakter det bästa digitala stödet för att de skall kunna bedriva sitt arbete så effektivt som möjligt, säger Andreas Magnusson.