Dagab har satsat på effektiv LED-belysning från Exaktor.

Ljus dygnet runt från Exaktor

Dagab Inköp & Logistik ansvarar för att ta fram och leverera ett effektivt sortiment anpassat för Axfoods butikskedjors olika behov. Leveranser till bl.a. Hemköp och Willys-butikerna sker dagligen från någon av de sju distribunalerna runt om i Sverige, Dagab i Jönköping är en av dessa. Hösten 2015 satsade man på effektiv LED-belysning från Exaktor.

I de nyrenoverade lokalerna hos Dagab i Jönköping arbetar man intensivt dygnet runt. Färskvaror kommer in från hela landet för att sedan sorteras om och levereras ut till Axfoods butiker runt om i södra Sverige. Tempot är högt, och stundtals påminner miljön om en myllrande myrstack med mängder av personal och truckar som rör sig fram och tillbaka.
– Redan för 2-3 år sedan konstaterades det att ljuset i lokalen var för dåligt och för dyrt att underhålla, säger Claes Josefsson, fastighetsansvarig på Dagab Inköp & Logistik i Jönköping.

– De gamla lysrörsarmaturerna hade suttit sedan huset byggdes 1983 och formligen "åt upp" lysrör, fortsätter Claes. Vi har en verksamhet som pågår dygnet runt, och då blir det väldigt ineffektivt och dyrt att hela tiden behöva byta lysrör. Man kikade redan då på belysning med LED, men på den tiden var kostnaden för en LED-armatur för hög.

Kylig arbetsplats

Temperaturen är kylig i den stora hallen, och personalen är väl påklädd för att klara arbetet. Det är färskvaror som hanteras och för att hålla dem fräscha ska lokalerna hålla en temperatur mellan 2 - 4 °C. Axfood arbetar mycket med energisparande åtgärder för att skona både miljö och ekonomin och LED-armaturen Zenit var ett val som passade väl in. Förutom en väsentligt lägre energikostnad för belysningen, så har arbetsmiljön dessutom blivit mycket ljusare och trevligare för de anställda.