Från vänster: Dan Assarsson, Stefan Gustafsson Ledell, Sandra Johansson, Klas Hansson, Stefan Beijer, Petra Lindström, Kenneth Ahllund, Karl-Eric Backman

Maskinsäkerhetsprogrammet CEDOC firar 20 år

Det har nu gått 20 år sedan första licensen för CEDOC såldes till Tomas Fridh på Mastec LPI AB. Utvecklingen har varit positiv och mycket har hänt under dessa 20 år, där programvaran gått från att vara ett enkelt program för eget bruk till att vara den marknadsledande programvaran som förenklar arbetet kring maskinsäkerhet och CE-märkning.

Idén till CEDOC startade för över 20 år sedan, där det fanns ett internt behov av ett hjälpmedel som underlättade för arbetet med CE-märkning. Från början lades strukturer upp i Word, sedan i Excel, men eftersom fler och fler externa företag blev intresserades skapades en mjukvara som då döptes till CEDOK. Första externa licensen köptes av Tomas Fridh, Mastec LPI AB, som än idag arbetar med CEDOC om än i ett annat bolag.

- Det har varit en fantastiskt häftig resa och det känns som den precis har börjat, säger Dan Assarsson. Idag Affärsområdeschef på JL Safety och Cedoc AB, som har varit med på hela resan och som är en av grundarna av programmet.

Under de senaste 20-åren har det skett en stark tillväxt och nu finns det ca 800 licenser runt om i världen.

- Det finns fortfarande en stor tillväxtpotential, både i Sverige men framförallt internationellt. Fokus på säkerhet och hållbarhet kommer med all sannolikhet att öka och strategin är tydlig - CEDOC ska vara världens ledande verktyg för riskbedömning och CE märkning enligt EU’s maskindirektiv, säger Stefan Gustafsson Ledell, VD på JL Safety och Cedoc AB.

CEDOC:s historia i korthet

1995 - Idén till CEDOC föddes
2001 - Första externa licensen såldes
2009 - Cedoc AB bildades och CEDOC 3.0 släpptes