Vågen - smart funktion i moderna patientsängar från Proton Caretec

Vågen - smart funktion i moderna patientsängar från Proton Caretec

Smarta sjukhussängar har varit reserverade för akut- och intensivvård, därför att kostnaden är hög. Men nu lanserar småländska Proton Caretec en patientsäng med inbyggd våg, för en bråkdel av kostnaden. – Vågsystemet är smart, säger Magnus Berndtzon på Region Jönköping.

Att ha koll på vikten är inte fåfängt, utan livsviktigt inom sjukvården. Det hjälper till exempel vårdpersonalen att kontrollera patientens vätskenivå under medicinering. För att slippa vända och lyfta svårt sjuka patienter, har många akut- och intensivvårdsavdelningar sängar med inbyggda vågsystem.

– För sjuka patienter kan det vara en stor ansträngning att vändas och vridas för att bli vägda. Men ett tillförlitligt vågsystem i sjukhussängen minskar även risken för arbetsskador hos personalen som alltså slipper tunga lyft, förtydligar Magnus Berndtzon. Han är projektledare på Region Jönköpings utvecklingsenhet Metodikum, där vårdpersonal bland annat får prova nya arbetssätt och lösningar.
– Att förenkla och modernisera våra arbetssätt inom sjukvården är viktigt, säger Magnus. Det handlar både om patientsäkerhet och bättre ergonomi.
– Sjukhussängen är central för sjukhusvården. Om en så viktig produkt kan förenkla vardagen och minska risken för arbetsskador så bidrar det till en uthålligare verksamhet. Därför har Metodikum sedan ett år tillbaka samarbetat med Proton Caretec i utvecklingen av nya funktioner på patientsängar.

Den nya säng som just introducerats kallas Proton P2 Scale och är en variant av patientsängen Proton P2. Den har en inbyggd vågfunktion som väger sängliggande patienter med en knapptryckning på fjärrkontrollen. Funktionen kan dessutom ge signal om patienten lämnar sängen.
Proton P2 Scale kostar bara en fjärdedel av priset för en avancerad intensiv-
vårdssäng, som är alternativet för att få inbyggd vågfunktion.

– Det var i samtal om intensivvårdssängar som vi kom fram till att det finns behov av inbyggda vågar i patientsängar även för andra vårdavdelningar, säger Markus Carpvik, vd på Proton Caretec.
– Vår nya säng har fått ett positivt mottagande av flera intresserade kunder och några regioner har börjat testa produkten.

– Sjukvården måste hänga med när vår värld blir allt mer digitaliserad. Proton Caretecs utvecklingsarbete är imponerande. Det känns roligt att sådana leverantörer finns i vår närhet, säger Magnus Berndtzon.