Pressmeddelande -

Hur skall medelstora och växande företag hitta rätt personer för styrelseuppdrag och advisory board?

Många medelstora och tidiga växande företag har stor nytta av att engagera kvalificerade personer med erfarenhet från att ha gjort snarlika saker tidigare, i samma bransch eller en annan, med frågeställningar som uppkommer i vissa skeden när en verksamhet utvecklas.

I det läget är det flera frågor som behöver redas ut; 1. Vilken form av externt stöd och perspektiv är bäst? Vilket är bäst för företaget och verksamhetens VD och ledning, och vad är bäst ur ägarperspektivet? Vilka krav kan externa affärspartners och finansiärer ställa?

En ytterligare fråga är hur företaget hittar de mest lämpliga styrelseledamöterna eller rådgivarna?Vad finns utöver de i många fall begränsade personliga nätverken? Och sist men inte minst. Vad säger de personer som har bäst kompetens och bakgrund för ett visst företag. Vill dom engagera sig? På vilka grunder, och i vilken form? Vill kvalificerade rådgivare sitta i en formaliserad styrelse?

Provecus Affärsrådgivning erbjuder kvalificerad rådgivare för uppgifter i roller som "rådgivare" och som kan ingå i ett "Advisory Board", och även som en komplett nyckelfärdig lösning med ett "Advisory Board Team".

Den 26 februari kl 10:00 arrangerar Provecus ett Digitalt Event. Där företrädare för både styrelsearbete och kompetensutveckling av styrelser, personer som arbetar som renodlade rådgivare, och som avstår från styrelsearbete fastän de är certifierade för detta, och representant för ett typiskt företag som är i begrepp att engagera extern expertis, men som ännu inte bestämt om det skall i form av en formaliserad styrelse, eller ett Advisory Board, eller hur det skall sättas samman och arbeta konkret löpande.

• styrelse
  • styrelsearbete
  • #affarsradgivning
  • #advisoryboard
  • styrelserekrytering
  • #onlineretail

Provecus ger stöd till ledning och ägare med att ta fram planer och se till att planer genomförs. Snabbt, enkelt och säkert. Vi matchar rätt kompetenser med behov i viktiga rådgivningssituationer, för medelstora och växande företag i en bredd av olika branscher.

Vi delar med oss av mångårig erfarenhet från såväl rådgivande roller som operativa befattningar i näringslivet. Både specifik kunskap och en bredare förståelse för företags olika faser, och hur det ska hanteras för att verksamheten skall utvecklas vidare eller förändras. Vi är vana vid att beskriva problem och reda ut hur dessa kan lösas. Och ge rätt förutsättningar för ordinarie organisation att genomföra. Inte sällan märker vi att nya ögon ser lösningar som verksamheten har missat. Lösningar som kräver relativt liten insats för att göra stor skillnad.

Vår insats varar mellan en halv dag till några få veckor, och inleds alltid med ett möte digitalt på distans där uppdraget definieras och en fortsättningar bestäms.

Per Moller

Presskontakt CEO Allt