Provins mat flyttar till Gula Villan Subtopia i Norra Botkyrka

Provins mat flyttar till Gula Villan Subtopia i Norra Botkyrka. I och med detta blir villan som byggdes 1902 av LM Ericsson en plats för mat och odling.

Provins mat erbjuder både mat på plats i den vackra gula villan men även catering för företag och events. Kvinnor som annars har svårt att etablera sig på arbetsmarknaden ges en möjlighet att använda sin kompetens i köket hos Provins mat. Provins mat fokuserar inte på problem och arbetslöshet, utan istället på hur man kan skapa arbetstillfällen genom att nå ut med kulinariskt intressant och för många okänd mat.

Man kan säga att Provins i viss mening befinner sig emellan att vara en social innovation och ett ”vanligt” företag. Social i bemärkelsen att företaget existerar för att lösa en social problematik, i detta fall att skapa arbetstillfällen hos personer som står utanför arbetsmarknaden och som många gånger beskrivs mer utifrån vad de saknar, istället för de olika färdigheter de faktiskt besitter. ”Vanlig” i bemärkelsen att verksamheten för att nå sina sociala mål (det vill säga att skapa arbetstillfällen) måste fungera också ur rent företagsekonomiskt perspektiv; inga intäkter, inga arbetstillfällen. Det innebär i sin tur att verksamheten måste ha en fungerande och aktiv försäljningsfunktion, bygga ett starkt varumärke som klarar konkurrens och trendskiftningar samt ha ett erbjudande som håller hög kvalitet.

Välkommen till provins!

• Flykting-, migrationsfrågor

• provins mat
  • socialt entreprenörskap

Provins är mer än ett cateringföretag med fokus på smakfull mat med hög kvalitet. Vi skapades för att berika matsverige med det hantverk och den kompetens som finns hos många utrikesfödda kvinnor, vars matlagningskunskaper många gånger inte lämnat hemmet. Genom catering och andra tjänster inom matområdet lyfter vi fram det nya nordiska köket.

Josefin Uhnbom

Presskontakt Grundare 070 912 22 05