Klassisk krigshelikopter under klubban

Att äga en alldeles egen helikopter är en dröm för många. Det handlar om både frihetskänsla och status. Nu säljs en klassisk Hiller av modellen UH 12B på PS Onlineauktioner. För spekulanter med ännu mer högtflygande planer är dessutom flygfältet Björkvikring i Nyköping till salu.

Från Koreakriget till Ljungby

Hiller Aircraft Company grundades i Kalifornien, USA 1942. Genom åren har företaget gjort sig känt för att designa och tillverka mångsidiga och lättflugna helikoptrar. Många modeller är utvecklade för försvaret och har tjänstgjort i såväl krigs- som fredstid.

Den Hiller som PS Onlineauktioner nu säljer för Kent Svenssons räkning är en UH 12B från 1952.

–  Det är en liten smidig maskin som först togs fram för Koreakriget. Ja, inte min maskin men modellen. En Hiller har en stabilare rotorkonstruktion än många andra fabrikat, berättar Kent Svensson

Han tog A-certifikatet för flyg 1979 och AH för helikopter ett år senare. I samma veva gick han in som delägare i en Bell 47. Året efter, 1981, sålde han sin del och för pengarna reste han till USA och Kalifornien.

–  Där utökade jag certifikatet till commercial, amerikanskt trafikflyg för både flygplan och helikopter. För att samla flygtimmar hyrde jag ett enmotorigt plan som jag flög från Los Angeles ner till Miami. Tur och retur på en vecka.

Tillbaka hemma i Sverige och Ljungby fick han ett tips från sin tidigare delägare i Bell 47:an.

–  Han hade tagit in en Hiller från England där den hade använts i reklamsammanhang. Jag slog till och visst har den varit en bra reklampelare för mig här i Ljungby också.

En välvårdad ögonsten

Helikoptern har varit till både glädje och nytta genom åren. Inte minst har den blivit en symbol för Kents företag.

–  Man vet att han med helikoptern fixar växellådor åt den tunga industrin.

Främst har den synts som reklampelare på himlen över södra Sverige. Under flygturerna har Kent dessutom upptäckt en och annan pyrande skogsbrand och kunnat larma brandkåren i tid.

Nu har Kent Svenssons Hiller UH 12B hållit sig på marken ett tag, i tryggt och torrt förvar.

–  Ja, Luftfartsverket har varit här och tittat och de var klart imponerade. Bättre kan den inte stå tyckte de. Jag har hållit efter motorn hela tiden. Startat och varmkört den. Det är också en mycket driftssäker maskin och förhållandevis billig att underhålla. Du får många flygtimmar för varje krona med en Hiller, säger Kent.

Helikopter först, certifikat sedan

Till spekulanter som saknar certifikat tipsar han att man kan ta det med sin egen helikopter.

–  Efter vad jag hört, är det flera flygskolor som låter elever skola med egen maskin.

Så går du i helikopterdrömmar är det inget att vänta på. Det finns inte många Hiller-maskiner i Sverige och nu är en av dem till salu.

Flygfältet Björkvikring på auktion

Hösten 2014 går i flygets tecken för PS Onlineauktioner. Förutom Kent Svenssons välvårdade helikopter finns nu flygfältet Björkvikring till försäljning. Totalt 78 hektar med landningsbanor, byggnader och en fullt fungerande verksamhet. Färdig att lyfta för rätt köpare.