När matjätten river fabriken växer ett nytt samhällsbygge fram

Med rivningen av Coops stora industri mitt i Karlstad avslutas en epok i svensk livsmedelsförsörjning. Men både byggnader och utrustning får nytt liv på annat håll. Det är en del av en samhällsförändring - där företag strävar efter att göra klokare val.

PS Auction har en vision om att fullt användbara produkter aldrig någonsin mer ska gå till spillo. Det som tjänat ut på ett håll kan komma till användning i ett helt annat sammanhang.

- Det är både ekonomiskt och miljömässigt hållbart att tänka så, säger Klas Olsson som är kommunikationschef vid Coop Värmland.

Från sitt kontor blickar han ut över rivningen av industrilokalerna på Coops 58 000 kvadratmeter stora fastighet på Tullholmen mitt i Karlstad.

Det som pågår utanför Klas fönster är laddat med känslor för Karlstadsborna.

Anläggningen var en stor arbetsgivare under nästan 60 år, och etablerades när Coop fortfarande hette Konsum.

Här tillverkades köttbullar, falukorv, bröd och andra livsmedel. När fabriken blomstrade jobbade 400 personer i huvudkontor, charkfabrik, bageri, lager och logistik.

Tullholmen har tjänat som en viktig länk i Värmlands livsmedelsförsörjning. Men Coop har tvingats till en tuff omställning för att få ordning på lönsamheten.

Nu frigörs istället attraktiv mark med plats för ett tusental bostäder och en ny modern stadsmiljö vid Vänerns strand. Det är också en viktig och efterfrågad del av samhällsutvecklingen i Karlstad.

Men det är inte bara förutsättningarna för livsmedelsproduktion och stadsbyggnation som gör Tullholmen till ett exempel på ett förändrat samhälle. Coop Värmlands strategi för hur avvecklingen av området ska gå till är också en del av detta.

- Jag ser från mitt fönster hur rivningsarbetarna källsorterar allt material efter konstens alla regler. Det är en del av vårt hållbarhetstänk, och det var därför vi tog hjälp av en auktionsfirma, säger Klas Olsson.

För Per Henriksson, vd på PS Auction, är det en bekräftelse på en värderingsburen trend som PS har sett stärkas under det senaste året.

- Vi ser en tydlig samhällsförändring just nu. Det handlar om att ta mer ansvar både för det man köper och för det som man inte längre behöver. Det kan vi hjälpa våra kunder med, säger Per Henriksson.

Delar av utrustningen, byggmaterial och hela byggnader har kunnat förmedlas till återanvändning hos nya ägare.

Det har förstås gett Coop Värmland ett ekonomiskt tillskott till avvecklingskalkylen på Tullholmen.

- Vi har väl alltid försökt hitta möjligheter till återanvändning. Men aldrig tidigare i den här omfattningen. PS Auction har hittat köpare till sådant som vi inte trodde skulle vara möjligt att sälja, säger Klas Olsson.

Det till volymen största exemplet från Tullholmen är Coops 1 300 kvadratmeter stora fryslagerbyggnad. Hallen annonserades och såldes via PS nätauktion, monterades ned och sätts nu upp på en ny plats med kommunägda Degerfors Industrihus som ny ägare.

- Coop Värmland visar vägen här, men vi ser ett kraftigt ökat intresse även från annat håll, för att hitta nya användningsområden för produkter som annars skulle ha sorterats ut och ersatts av nytillverkat. Det är mycket hoppingivande i den högaktuella samhällsdebatten om klimat och hållbarhet, säger Per Henriksson på PS Auction.