​Samlarbilsauktionen som lockar fram pärlorna

Mullrande amerikanska V8:or, en rak sexa från Stuttgart och italienska fullblod är några av de unika vårtecken som landets bilentusiaster kan urskilja under PS Onlineauktioners årliga samlarbilsauktion. Totalt söker 129 samlarbilar nya ägare. Åtta av dem är riktiga rariteter. Följ med på en historisk resa mellan kontinenterna.

Custom à la 30-talet

Vi börjar med att spana i backspegeln och långt bort i horisonten radar tre unika 30-talare upp sig. Det är en 1933 års Pontiac som startade sin karriär som direktionsvagn för Göteborgsföretaget Bräutigams och sedan varit i familjens ägo. Den renoverades 2006 och nu är den till salu tillsammans med en Slough-byggd Citroën Light 15 Roadster från 1939 och en kustomiserad Cord Pheaton från 1936.

En av hundra

Orden Chevrolet Bel Air Convertible Fuelinjection –57 är ljuv musik för alla som gillar amerikanare. Ett unikt exemplar av en mycket ovanlig modell med bränsleinsprutning, det tillverkade inte ens 100 stycken. Bilen är i nyskick och kom till Sverige från USA 1998. Innan den gjorde resan över Atlanten deltog den i träffen Classic Chevy i Florida och belönades med 997 av 1000 möjliga poäng. Är det någon gång man kan kosta på sig ett ”måste ses” är det till den här röda skönheten.

Eleganta 70-talsformer

Det såldes två stycken Mercedes 280SL Automat ”Pagoda” i Sverige 1970. Nu är en av dem till salu. Den har bara haft tre ägare och iordningställdes till toppskick år 2000. Samma årsmodell har en Pontiac GTO Coupe i originalskick. Efter 27 år bestämde sig den ursprungliga ägeren i USA att återställa den till mint condition. Sedan dess har den ställts ut på museum och 2008 kom den till Sverige. Auktionens tredje minnesvärda 70-talare är en Maserati Mexico som endast tillverkades i 175 exemplar.

1990-tal och Formel 1-kvaliteter

Nissans Skyline GT-R R33 från 1998 är en bil med imponerande prestanda i original. Det här exemplarets tidigare ägare heter Johnny Herbert och är formel 1-förare. Han nöjde sig inte med Nissans komponenter utan lämnade in bilen till brittiska Abbey Motorsports och uppgraderade motor och bromsar för 70 000 pund! 550 hästkrafter väntar på att bli tyglade.

Alla bilarna är till salu och auktioneras ut av PS Onlineauktioner tillsammans med ytterligare 100-talet samlarbilar. På auktionsplatsen hittar du mer information om bilarna och ser bilder på rariteterna.