Unik enmansubåt från andra världskriget till salu

Nu finns en unik möjlighet att via PS Auction, buda hem en "One man electric mini German Submarine" - en enmansubåt med historia från andra världskriget.

Tänk att kunna upptäcka vad som finns under havsytan och utforska havets botten i en liten ubåt. Den drömmen kan bli sann för den som lägger det vinnande budet i en auktion på en enmansubåt hos PS Auction.

Ubåten är en prototyp byggd 1938/1939 och var enligt den argentinska marinen en gåva från de tyska myndigheterna till argentinska marinen 1941 i ett gemensamt projekt, då de båda länderna under denna tidpunkt hade en mycket nära relation till varandra.

Syftet med farkosten var att ha en torped fäst undertill på miniubåten och smyga sig på fiendefartyg i hamnar och torpedera dem.

Sedan tidigt 60-tal har den varit privatägd och byggts om med bl a modernare instrument och målats gul. Ubåten är godkänd till ett dykdjup om 30 meter.

Dykningen sker genom att man släpper in vatten i dyktanken och vid uppstigning pumpar man ut vattnet med en elmotor, den manuella pumpen eller genom med tryckuft. Om det skulle uppkomma en nödsituation kan man släppa den ca 600 kg tunga blykölen inifrån förarplatsen precis som en modern ubåt.

Den nuvarande ägaren är samlare på fordon och utrustning från andra världskriget köpte den för några år sedan i Florida och fraktade den till Sverige och säljer den nu för att ge plats åt andra projekt.

Auktionen avslutas 27 juli och högsta bud är i skrivande stund på 100 000 kronor

Se mer om auktionen här:

För mer information:
Philip Nilsson, PS Auction Värmland: 0761-369 520

• Försäljning

• Malmö

PS Auction skapar Europas varukretslopp genom effektiva ägarbyten av ”newused” verktyg, varulager, fordon och maskiner. Vi frigör kapital, minskar företags materiella resursförbrukning och maximerar tillgångars livscykel på ett dokumenterat ansvarstagande, värdeskapande och effektivt sätt. Det vinner våra kunder, miljön och vi långsiktigt på.

Per Henriksson

Presskontakt CEO VD +46771101100