Hjälp oss rädda våra psoriasismottagningar - patientupprop!

Hjälp oss rädda våra psoriasismottagningar - patientupprop!

Psoriasisföreningen i Stockholms län är en patientförening som befinner sig i ekonomisk kris på grund av covid-19. Detta har meddelats våra politiker i Hälso- och sjukvårdsnämnden tidigare i flera skrivelser. Vid ett styrelsemöte i februari togs beslutet att varsla samtlig personal inför en eventuell nedläggning av våra fem vårdmottagningar i Stockholms län. Media har uppmärksammat detta och våra patienter tillika medlemmar har skrivit under en namninsamling i ett upprop med syfte att rädda våra mottagningar.

Vi bifogar namninsamlingen som skett digitalt via Skiftet.org samt namnlistor som funnits för påskrift på våra mottagningar. Läs gärna också de kommentarer som inkommit via mejl och sociala medier från våra, många gånger förtvivlade, patienter och medlemmar.

I skrivande stund har 3 308 personer skrivit under det digitala uppropet. Cirka 800 personer har skrivit på fysiskt.

Vi har idag skickat brev med bilagor till politikerna i Hälso- och sjukvårdsnämnden från våra patienter tillika medlemmar som önskar besked om framtiden.

Våra 5 400 patienter och medlemmar måste få ett positivt besked nu. De är som ni kan läsa mycket oroliga och uppgivna. Det krävs att Region Stockholm agerar omedelbart för att vi även i fortsättningen ska kunna erbjuda högkvalitativ vård som är nödvändig för att patienter med psoriasis och många andra huddiagnoser ska kunna leva ett fungerande vardagsliv med så god livskvalitet som möjligt. Något som ingen annan kan erbjuda i dagsläget – vad är alternativet för våra patienter?