Behandla dina medarbetare som dina VIP-kunder

Dina medarbetare är din viktigaste tillgång, de är ansiktet på ditt företag. Från nuvarande till potentiella kunder, affärspartners och leverantörer, till och med andra medarbetare.

Deras röst, handlingar och attityd är extremt viktiga eftersom det är genom dina medarbetare som du kan uppfylla dina affärsmål.

Därför är det så extremt viktigt att engagera, vårda och stödja dina medarbetare minst lika bra som om de var dina kunder. Gör du det som kommer det definitivt att ta dina affärsresultat till nästa nivå.

Här är fyra nyckelpunkter som vi anser att du bör tänka på för att leverera en heltäckande medarbetarupplevelse som får dina medarbetare att känna att de får en riktig VIP-behandling:

Visa hur viktiga dina medarbetare är, på riktigt!

"Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients."
Richard Branson

Dina medarbetare är superviktiga och de är nycklarna till ditt företags framgång. Tyvärr förstår inte alla organisationer vikten av att leverera en helhetsupplevelse till sina medarbetare.

Att kunna erbjuda en sammanhängande och integrerad upplevelse gör att dina medarbetare blir mer engagerade och mer effektiva. Ge dem mer tid att fokusera på de saker som är viktigast, till exempel utveckling, lärande och prestation för att skapa innovationer och bygga kundrelationer.

Ha en tydlig onboardingstrategi

Kommer dina medarbetare ihåg sin första vecka på jobbet? För många så sitter dessa minnen i länge: "first impressions last". Tyvärr misslyckas många arbetsgivare med sin onboarding. Att ha en bra onboardingstartegi ses av många som mer "nice to have" istället för något som är affärskritisk. Ofta underskattar man det värde som finns i att genomföra en bra onboarding: minskad personalomsättning, behålla och öka medarbetarengagemang, snabbt komma igång med sitt arbete. Säkerställ att ni har en bra onboardingstrategi som inte bara innefattar pappersarbete. Se till att allokera en budget för er onboarding och se till att den anställande chefen äger processen. Se till att en positiv medarbetarupplevelse inte bara blir ett mantra i din organisation utan ett riktigt värde.

Ha en kontinuerlig dialog med dina medarbetare

Sätt upp korta avstämningsmöten, en-till-en-möten, med dina medarbetare som är oftare än två gånger per år. Helst har du dessa möten varje vecka, det handlar om 10-15 minuter per medarbetare. Lyssna på hur dina medarbetare mår, hur de har det med sina arbetsuppgifter. Stötta och beröm medarbetarnas prestationer och agera coach för att utveckla dina medarbetare. Det är inte svårare än så.

Förbered dina medarbetare för framgång

Medarbetare känner sig mer engagerade och motiverade när deras arbetsgivare engagerar sig i deras professionella utveckling. Utveckla en riktig "VIP-plan" tillsammans med respektive medarbetare: vad ska utvecklas kompetensmässigt, personliga färdigheter, större eller nya roller. Sätt upp mentorsprogram och coachingprogram för att stötta dina medarbetare. Men, OBS! respektive medarbetare äger sin egen utveckling, du som chef är där för att stötta och coacha dem.

Att behandla sina medarbetare som man behandlar sina kunder är ett synsätt och en kultur som sträcker sig över alla beröringspunkter på medarbetarnas resa. Se till att du har koll på dessa delar och kontinuerligt jobbar för att förbättra dem.

Jobbar du med dessa delar så kan vi garantera att du kommer att ge ett stort mervärde till ert företag såväl som dina medarbetarnas välmående. En extremt viktig konkurrensfördel.

Vill du bli ännu vassare som ledare? Ladda ner en gratis guide på hur du skapar bra förutsättningar för ett högt medarbetarengagemang.

Lycka till!

Coachande medarbetarundersökning