Så sätter du och når engagerande mål

Varför ska man ha en vision och mål?

Varför ska en organisation ha en tydlig vision? Varför ska man ha tydliga och kommunicerad mål? En tydlig vision ger energi och motivation till organisationen. Visionen är företagets ledstjärna som berättar varför vi finns till och vart vi strävar.

sätta mål

Bild 1: Användande av en vision som ledstjärna i ett företag och utstakade mål på vägen för att nå visionen. Källa: Thomas Ahrens.

En vision är essensen, företagets kärna. En bra vision är en heltäckande och komprimerad affärsidé. Den ska inte bara tydligt beskriva verksamheten, utan – kanske allra viktigast – syftet med bolagets verksamhet. Dess existensberättigande – varför finns företaget till?

En Vision i sig är INTE ett mätbart mål som berättar vad och hur vi gör eller någon CBS (Cooperate Bull Shit) som ”Vi ska vara den största i världen och tjäna millioner”.

Exempel på företagsvisioner från framgångsrika företag:

• IKEA: "Att skapa en bättre vardag för de många människorna"
  • Tetra Pak: ” Att minska svälten i fattiga länder, genom att effektivt kunna få ut mat till många människor”
  • Apple ” Att ta något fult och tekniskt svårt och göra det snyggt och lättanvänt”
  • H&M: “Nytt mode till vanliga människor”

För att följa hur väl man arbetar mot sin vision sätter man upp mål som man mäter och följer upp. Dessa mål ska driva företaget mot företagets vision. Hur kommer det sig att föraren till höger i bild 2 nedan känner sig säker i 200 km/tim över krönet?

Målstyrning

Bild 2: Att arbeta med målstyrning

Föraren i Formel-1 bilen koncentrerar sig på målet, det är en bättre bil, föraren är bättre tränad, föraren har inga ”bra-att-ha” prylar utan det som används är direkt värdeadderande för att kunna köra så snabbt som möjligt (man har tagit bort allt som inte adderar värde till visionen), där finns en kompetent depå som direkt ger proaktiv och reaktiv hjälp, där finns inbyggda varningssystem och det är okej att köra av banan ibland för då har man tänjt gränserna och utvecklats.

Vad kan vi lära av detta i hur man driver ett företag mot sin vision och sina mål?

För att kunna utföra ett arbete på bästa sätt krävs en välutbildad personal som får förutsättningarna för att lyckas. Där måste finnas inbyggda varningssystem som ger tidiga varningssignaler ifall något är på väg att gå fel så att man proaktivt kan agera i tid. Man har en serviceorganisation och system för att effektivt kunna utföra sitt arbete. Där måste finnas tydliga mål och värderingar och raka ledare som vågar säga ifrån utan att ta över ratten.

Dessutom bör man tillåta misstag, ”avåkningszoner”, för att se detta som lärpengar att tänja gränserna för att ständigt förbättras. Dock kräver detta disciplin och en grundstruktur, misstag får aldrig vara en ursäkt för slarv.

Det är lätt hänt för ett företag att man fastnar i rutinens trygghet, bilen till vänster i bild 2. Man saknar mål att kämpa efter, man fokuserar på alla faror och gör därför som man alltid har gjort, har kanske minimal utbildning, saknar möjlighet och stöd i organisationen om man gör fel.

Tydliga mål ger dig en riktning och förståelse om vad det är som är viktigt att åstadkomma både för dig själv och din organisation. Mål som är satta på rätt sätt ökar engagemang och hjälper organisationen att fokusera sina resurser och agera på rätt aktiviteter. Det gör så att samarbetet i organisationen ökar och är en grundläggande möjliggörare för att arbeta i effektiva team.

Olika typer av mål

Man brukar skilja på effektmål och vägledande mål. Effektmål är det resultat som verksamheten har som syfte att uppnå. Det kan t.ex vara försäljning eller produktkvalitet. De vägledande målen är något som man antar ska uppnås för att man senare ska uppnå effektmålen. Exempel på vägledande mål är antal nykundsbesök per vecka och designreviews av nya produkter. Om man endast mäter de vägledande målen utan att relatera dem till effektmålen så riskerar man att agera på fel saker. Om man inte mäter de vägledande målen utan endast effektmålen så är det svårt att upptäcka tidiga varningssignaler om man är på fel väg. Båda målen behövs.

Att sätta mål

Mål är vägen som ska ta oss närmare visionen. När man sätter mål är det bra att sätta SMARTa mål. Ett mål som är SMART är: Specifikt, Mätbart, Accepterat, Realistiskt och Tidsatt:

• Specifikt: Målet ska vara tydligt så att alla förstår vad det är som ska uppnås. Det ska inte gå att misstolkas
  • Mätbart: Hur vet vi när vi har uppnått målet? Man brukar säga att ”what you measure is what you get”. Målet måste gå att mäta så att man vet när det är uppnått eller hur mycket man avviker. T.ex. vilken kostnad, tid, kvalité etc.
  • Accepterat: För att målet ska engagera och vara relevant så måste man förstå vad det innebär, varför det är viktigt att uppnå målet och även vad ger det mig som individ och vad ger det min organisation om vi uppnår detta?
  • Realistiskt: Man ska gärna spänna bågen och sätta tuffa mål men det måste vara möjligt att uppnå målet. Det förekommer ofta diskussioner om att man har för tuffa mål. Då är det viktigt att stanna upp och diskutera hur målet skulle kunna bli realistiskt: ”även om det är omöjligt, om det skulle vara möjligt – vad skulle vi behöva göra då för att uppnå det?”. Är det alltför tuffa mål är dock risken att de får en omvänd effekt, personalen känner en hopplöshet och blir oengagerade. Ibland kan det vara bra att ha ett mål och ett ”stretchmål” för att spänna bågen lite extra. Människor klarar ofta mer än vad de själva tror!
  • Tidsatt: man ska sätta en tidpunkt på när målet ska vara uppfyllt.

En viktig nyckel till att få människor med sig och sedan börja agera mot målen är att de känner sig delaktiga i målsättningen. Vi vill uppnå känslan av att kunna vara med och bestämma, vara delaktiga och göra något tillsammans med andra som leder till ett större syfte, en vision, som vi brinner för.

Sammanhang

Att förstå vad sin egen insats ger i ett större sammanhang är något som främjar medarbetarengagemanget. När man sätter sina mål är det viktigt att målen hör ihop med närmsta överliggande funktions mål och i slutändan företagets vision. Detta för att aktiviteter och mål ska samverka samt att man ska förstå hur respektive individs aktiviteter påverkar företagets övergripande mål och resultat.

Så når du dina mål

Tankar och mål utan handling leder inte någonstans. Det är aktiviteterna och handlingarna som är det allra viktigaste:

1. Skriv ner era mål. Mål som inte är nerskrivna, är inga mål. De är snarare förhoppningar och tankar.
  2. Analysera er situation för varje mål. Vad är vårt nuläge? Vilka hinder och vilka möjligheter har vi för att nå våra mål? Är det något vi saknar som vi behöver för att nå våra mål? Är det några andra intressenter som vi behöver ta hjälp av?
  3. Gör en plan med aktiviteter som ska utföras för att ta er från nuläget till målbilden. En plan är en lista med aktiviteter som är tidsatta och har en ägare.
  4. Vilka resurser behöver vi för att utföra vår plan? Vem gör vad, behöver vi hjälp från någon annan, behöver vi extern kunskap?
  5. Följ kontinuerligt upp aktivitetsplanen så att den verkligen genomförs, reflektera, gör om och planera om ifall det behövs.
  6. Mät målen – både effektmålen och de vägledande målen och visa detta så att alla kan se. Gärna på en gemensam websida eller i kontorslandskapet. Att visualisera sina mål är ett mycket effektivt sätt att skapa engagemang och ansvarskänslor.

Lycka till och du är välkommen att komma med kommentarer och frågor!

Vill du ha våra artiklar och inlägg löpande? Prenumerera på vårt nyhetsbrev som kommer ca en gång per månad. Puls Solutions finns därför att vi vill skapa framgångsrika och attraktiva verksamheter, med engagerade medarbetare, som kontinuerligt förbättrar sig och levererar högre avkastning mot tuffare mål som går att mäta på riktigt. Vi kallar detta för avkastning på engagemang – Return On Engagement. www.puls-solutions.se

• mål
  • målstyrning