"Jag försöker ligga i framkant och ta kunden med mig på den resan"

Varje dag driver Souciance Eqdam Rashti, Integrator på Pulsen Integration, projekt för att få kundens verksamhet att flyta på. Det är ett jobb han trivs med – tack vare goda utvecklingsmöjligheter och kollegor. Framtiden för integrationsområdet tror han kommer att handla mer om automatisering, Internet of Things och AI.

I maj 2018 började Souciance Eqdam Rashti som Integrator på Pulsen Integration. Hans arbetsplats är ute hos kund, och i det dagliga arbetet ingår projekt där han utvecklar för integration, både on-premise via IBM Integration Bus och i molnet Azure.

– Arbetsuppgifterna kan bestå i allt från third-line support till utveckling, kravhantering, arkitektur och förbättringsarbete. Jag sitter hos kund och utvecklar projekt till deras verksamhet och driver samtidigt förbättringar för teamet jag sitter i, säger Souciance Eqdam Rashti.

En viktig del av jobbet är enligt Souciance att utvecklas tillsammans med kunden. En av anledningarna till att han valde Pulsen var möjligheten att kunna få vara med och påverka arbetet.

– Jag är inte rädd för att ta mig an nya utmaningar, att tänja på gränserna och samtidigt satsa 100% för att göra kunden nöjd. Jag försöker ligga i framkant och ta kunden med mig på den resan, säger Souciance och fortsätter:

– Jag drogs till Pulsen tack vare chansen att få bygga upp något från grunden. Pulsen stod inför en förändring och här fanns möjligheter att påverka och hjälpa till att hitta nya kunder, nya möjligheter och utveckla företaget.

I bagaget har Souciance tolv års erfarenhet inom integration på bland annat Enfo och Axiell Public Library. Bland anledningarna till varför han trivs på jobbet sticker bra arbetskamrater och utvecklingsmöjligheter ut.

– För mig är det viktigaste att jobba med duktiga och sköna kollegor, och med utmaningar som driver mig och får mig att utvecklas vidare. Det är nödvändigt att företag agerar proaktivt och hela tiden rör sig framåt, och det gör Pulsen.

SAMMANKOPPLINGAR FRAMTIDEN FÖR IT

Pulsen Integrations vision är att vara Nordens ledande leverantör av säkra och integrerade digitala informationsflöden. Med lösningar inom bland annat identitets- och behörighetshantering, automatisk åtkomst och IT-säkerhet har Pulsen Integration några av Sveriges vassaste medarbetare. Souciance ser att framtiden inom integrationsområdet mer och mer kommer att handla om automatisering, molnet och AI.

– Nu handlar det mycket om att minska ledtiden från utveckling till leverans för att automatisera det som i dag kräver manuellt arbete. Molnet är så klart väldigt hett, och serverless och containers driver utvecklingen framåt. De stora förändringarna kommer nog om drakar som IBM kommer att ändra sina licensmodeller i takt med att teknologier som exempelvis docker introducerats.

– Internet of Things är också stort, och i takt med att fler saker kopplar upp sig blir behovet av IoT-plattformar ännu större. AI är också väldigt trendigt, men jag tror det kommer dröja ett tag till innan vi kan prata om någon AI-revolution. Sammanfattningsvis är den stora trenden att allt någon gång kommer koppla sig samman med något annat, avslutar Souciance Eqdam Rashti.

SOUCIANCE EQDAM RASHTI

Integrator på Pulsen Integration sedan maj 2018. Souciance är 37 år och bor i Malmö. På fritiden tycker han om att träna, spela squash, kolla på film, resa och läsa böcker.