Pulsen Omsorg sätter både medborgare och medarbetare i centrum.

I Pulsen Omsorgs ljusa lokaler på Pulsenområdet i Borås sitter idag ett fyrtiotal utvecklare, verksamhetskonsulter, utredare och andra nyckelpersoner som ser till att kommuner och privata vårdgivare har lösningar som sätter medborgaren och användaren i fokus.

Nu behöver företaget växa med ytterligare personer som vill vara med och bygga framtidens IT-stöd för vård och omsorg.

– Pulsen Omsorg växer med befintliga och nya kunder. Vi har också vunnit flera upphandlingar på sistone vilket gör att vi behöver hitta fler medarbetare. Vi är inne i en väldigt positiv spiral helt enkelt, säger Klaes Göransson, VD på Pulsen Omsorg.

Pulsen Omsorg levererar de två systemlösningarna Magna Cura och Combine. Magna Cura har under 30 år använts för kommunal äldre- och handikappomsorg samt individ- och familjeomsorg. Systemet utvecklas och förädlas kontinuerligt av Pulsen. Combine å sin sida är marknadens modernaste stödsystem för den kommunala socialtjänsten och har tagits fram i samarbete med kommunerna Nacka, Täby och Upplands Väsby. Det är framför allt till området Combine man nu söker fler medarbetare.

– Vårt fantastiska Combine-team behöver utökas med utvecklare, säljare, konsulter och utredare, säger Stina Thorell som är konsultchef på Pulsen Omsorg.

– Vi letar efter personer som vill vara med och skapa användbara och effektiva lösningar för kunderna, och som också förstår helhetsbilden med rättssäkra system och nytta för alla medborgare, fortsätter Stina Thorell.

Pulsen Omsorg arbetar aktivt med att skapa en öppen och jämställd organisation, där det finns utrymme för olika perspektiv och synsätt. Man ser helt enkelt att det ger nytta både för kunden och för medarbetaren.

– Vi skapar spännande dialoger och får intressanta perspektiv genom att hälften av medarbetarna har en bakgrund inom den kommunala omsorgen och den andra hälften kommer från den tekniska sidan. Det bygger definitivt värde för våra kunder och det utvecklar oss som individer och som medarbetare, säger Klaes Göransson.

– Vi är dessutom en väldigt jämställd organisation, med hälften tjejer och hälften killar. Även i ledningsgruppen. Det tror jag är unikt i IT-sammanhang, fortsätter Klaes Göransson.

Som medarbetare är man med och bygger upp rutiner och processer tillsammans i det relativt unga bolaget. Pulsen Omsorg bildades som bolag i maj 2015, men det grundar sig på Pulsens decennielånga erfarenhet inom området vård och omsorg och den kunskap som finns hos medarbetarna sedan lång tid. Det är en miljö som inspirerar till långsiktighet och trygghet i kundrelationerna och till lite nybyggaranda inom den egna organisationen där alla är med på samma resa.

– Det är en prestigelös och familjär miljö där alla känner att dom bidrar till helheten. Såväl internt och i den nytta vi levererar till kunderna som i förlängningen till kommuninnevånarna. Vi har också fantastiskt trogna och nöjda kunder överlag som vi lärt känna väldigt väl genom åren, säger Klaes Göransson.

Långvariga relationer är kännetecknande för Pulsen Omsorg, men det är inte bara kunderna som stannar kvar. Det gör även medarbetarna.

– Många kommer till oss direkt efter examen på högskolan, sedan stannar man. Man bildar familj, är föräldraledig, jobbar sig igenom de ibland knepiga småbarnsåren och blir kvar när barnen är lite större. Jag tycker det är ett bevis på att vi som arbetsgivare understödjer individens livssituation. Att se till att det blir så är nog en av de viktigaste delarna i mitt jobb, säger Klaes Göransson.

– Vi tror mycket på ”frihet under ansvar”. Ibland kan det vara hög belastning och då behövs det personer som kan styra sina uppdrag själva så att det blir en bra balans i vardagen. Har man viljan att lära sig nya saker och drivkraften att kasta sig in i spännande uppdrag kommer man få en rolig och utvecklande tid tillsammans med oss, avslutar Stina Thorell.

Se aktuella tjänster bland textens länkar eller under Lediga jobb på pulsen.se

(Foto: Olof Händén)