Ny kökschef på Restaurang Astern med fokus på variation, hållbarhet och minskat matsvinn

Sedan 1 mars är Max Apelqvist ny kökschef på Restaurang Astern, lunch- och konferensrestaurangen på Pulsenområdet i Borås. Max Apelqvist kommer fokusera på att skapa bra husmanskost med en twist för gästerna och samtidigt utveckla restaurangens arbete med närproducerad och hållbar mat och för ett minskat matsvinn.

Max Apelqvist har arbetat på Restaurang Astern i närmare två år. Som en av två kockar har han förstås redan satt sin prägel på maten, men har sedan mars ett övergripande ansvar för allt som lämnar köket.

- Jag älskar att laga mat. Helst rejäl husmanskost, stadig mat, men gärna med en twist som till exempel asiatiska inslag. Det är roligt med variationen som går att göra med en lunchrestaurang, där man kan skapa nya smakupplevelser även för stamgästerna, säger Max Apelqvist.

För Max går kärleken till att laga mat hand i hand med kvaliteten på råvarorna och ett starkt hållbarhetstänk. Pulsen Konferens och Restaurang Astern är Borås första KRAV-certifierade lunch- och konferensanläggning och man har länge haft miljöarbetet i fokus.

- Vår KRAV-märkning är något som verkligen skiljer oss från andra restauranger i stan. Vi jobbar extremt mycket med närproducerade produkter från trakten, svenskt KRAV-märkt kött, och med färsk MSC-märkt fisk. Att äta färre portioner kött men av bättre kvalitet tycker jag är en mycket bra måttstock för de flesta idag. Och det är ju här som till exempel KRAV kommer in. KRAV-köttet vet vi är jättebra. Det kommer från Sverige, djuren har fått en bra uppväxt, de har ätit gräs, de har trivts och av det blir det ju fantastiskt kött. Överlag jobbar vi med väldigt bra råvaror på restaurangen vilket är viktigt för att kunna erbjuda den kvalitet vi håller på Restaurang Astern, säger Max Apelqvist.

Läs gärna även den längre intervjun med Max om hållbarhet, matsvinn och vikten av feedback från gästerna för att utvecklas som kock.