Alexander Bergqvist och Andreas Boldizar på Pulsen Retail. Foto Nadia Tahir/Pulsen

Pulsen Retail startar innovationslabb för framtidens handel

För att bättre främja nya idéer, testa dem mot marknaden och snabbt utveckla nya produkter har Pulsen Retail under hösten startat Rapid Innovation Camp, ett helt nytt forum för innovation. Retailbranschen står inför stora utmaningar, där ny teknologi, digitalisering och hållbarhet har blivit en nyckelfråga inför framtiden. Förhoppningen med forumet är att snabbt få fram produkter och tjänster som skapar affärsvärde för befintliga och nya kunder.

I november startade Pulsen Retail Rapid Innovation Camp, ett initiativ för att uppmuntra snabba idéer och utveckling. I det nya forumet ska bolaget innovera och snabbt få fram testskott som kan utvecklas till nya produkter och tjänster i framkant. Bolaget är med handelslösningen Harmoney experter inom retail, och hanterar dagligen hundratusentals ordrar från konsumenter i 20 olika länder.

Andreas Thorén, CIO på Pulsen Retail har tillsammans med doktoranden Anna-Maria Petisme ansvar för att driva arbetet med Rapid Innovation Camp. Anna-Maria, som genom forskningsprojektet INSiDR bedriver forskning inom hållbarhet och digitalisering på Pulsen Retail, kommer att vara en brygga mellan forskning inom framtidens retail och bolaget.

– Ambitionen med Rapid Innovation Camp är att testa saker och se hur det fungerar på marknaden. Det kan både vara saker som ligger nära vår handelslösning Harmoney, eller är lite mer på sidan av. Vi tittar exempelvis på hur vi kan använda AI, och även dataanalys på de stora mängderna data våra kunder har. Genom att kombinera forskningen från universitet och högskola med den breda kompetens vi redan har i bolaget tror vi att vi kan få fram många bra idéer som kan bli värdeskapande produkter, säger Andreas Thorén.

– Branschen är i ständig förändring. Kunderna blir allt mer medvetna och efterfrågar i allt högre grad ekologiskt, närproducerat och rättvist. Dessutom kan man jämföra produkter på ett helt annat sätt i dag, man kan beställa samma sak från USA eller Kina. Om inte priset eller kvaliteten avgör så måste man börja särskilja sig med något annat. Och här tror vi att hållbarheten kommer att bli en framgångsfaktor. Vi tittar på hur vi kan hjälpa bolag att göra sin hållbarhetsresa bättre och enklare genom digitalisering, säger Anna-Maria Petisme.

Förutom hållbarhetsfrågan inom retailbranschen pågår dessutom ett maktskifte från bolagen till konsumenterna. Time to market - tiden det tar för en produkt att designas till att hamna på hyllan – förväntas minska hela tiden.

– Förut pushade retailbolagen ut produkterna, och så köpte kunderna det. Nu bestämmer konsumenterna mer vad de vill ha, och sedan förväntar de sig att det ska komma ut i butik ganska fort. Hela branschen skiftar från ett push till ett demand-beteende. I och med det här finns det många saker som förändras, och vi behöver hela tiden anpassa oss till marknaden och ligga i framkant. Det är därför vi finns, säger Andreas Thorén.

Borås innovationsmotor för retail

Rapid Innovation Camp har visat sig vara ett framgångsrikt forum för att samla och skapa nya idéer, och arbetet med att testa nya tjänster och produkter har redan börjat. Andreas Thorén och Anna-Maria Petisme hoppas på ännu mer innovationssamarbete med företag och högskolor för att främja entreprenörskap i hela regionen.

– Även fast det har funnits så kort tid så har det redan kommit igång projekt. Det är lågt hängande äpplen alltihop. Det har funnits ett uppdämt behov, och nu finns det ett specifikt forum där vi kan ta tillvara på medarbetarnas och kundernas uppslag för idéer. Jag gör aktivt intervjuer med kunder i min forskning, och redan där kommer det bra förslag, säger Anna-Maria Petisme.

– Med de snabba förändringarna inom retail och IT-teknologi så behöver vi samarbeta inom regionen för att hänga med. Förhoppningen är att vi kan vara en innovationsmotor inom retail. Här finns Textilhögskolan, forskning och många bra bolag, så vi har alla förutsättningar för att fortsätta att vara Sveriges e-handelsstad, avslutar Andreas Thorén.