SENS har lagt ett bud på Pumped Hydro Storage

Energibolaget SENS har idag lagt ett bud på Pumped Hydro Storage. Se pressmeddelandet för mer information

• Stockholm

Allt fler söker efter den nya miljöteknik som krävs för omställningen. Men energisystem är ofta stora, komplexa och inte minst kapitaltunga, vilket gör att omställningsprocesserna tar lång tid. Ny teknik och nya lösningar blir därför ett allt viktigare inslag i förnyelsearbetet och det är här Pumped Hydro med sin kompetens från energisektorn kommer in i bilden.

Med vår erfarenhet av miljardprojekt inom vindkraftsindustrin har jag insett att pusselbiten som saknas i energisektorn just nu är storskalig lagring av energi. Med den utgångspunkten startade vi under 2017 Pumped Hydro. Vi hade en idé kring hur detta skulle kunna lösas genom så kallade pumpkraftverk och ny teknik. Nedlagda gruvor är exempel på hur vattenkraft kan lagras, utvecklas och projekteras utan större inverkan på miljön. Vi vill även optimera den befintliga vattenkraften.

Lise Toll