Unga stämmer staten för brunkolsaffären

Brunkolsaffären strider mot Sveriges åtaganden i internationella klimatavtal, svenska klimatmål, statens ägarpolicy och regeringsformen. Nu tar unga nästa steg i kampen för sin framtid.

Den 2 juli kallade Näringsdepartementet till presskonferens för att annonsera godkännandet av affären där Vattenfall vill göra sig av med sitt tyska brunkol till tjeckiska Energetický a Průmyslový Holding (EPH) och PPF Investment. Beskedet fick akademi, fackliga föreningar, näringsliv och miljöorganisationer över hela världen att reagera – dessvärre utan effekt på beslutet. Nu har representanter från ungdomsorganisationerna PUSH Sverige och Fältbiologerna fått hjälp av klimatorganisationer och svenska och internationella jurister att se över försäljningens juridiska grund i ett möjligen sista försök att stoppa affären.

– Denna historiskt enorma affär är helt oacceptabel. Sverige är ett av de länder i världen som är bäst rustat för att ta klimatansvar, och då kan vi inte låta kortsiktig ekonomi gå före. Forskningen kräver betydligt bättre klimatledarskap – och det gör vi med, säger Annika Hagberg för PUSH Sverige. Vi lämnar in stämningsansökan tillsammans med ett 130-tal individer och hoppas på detta sätt stärka våra politiska ledare att ta chansen som ännu finns att stoppa denna omoraliska och olagliga försäljning, berättar hon.

– Bland annat går affären emot Sveriges åtaganden under flera internationella klimatavtal, men kanske mest träffande är att man så tydligt sviker Generationsmålet, säger juridiska ombudet Jan Palmblad.

Det svenska Generationsmålet antogs av riksdagen 1999 och ska vara uppnått 2020. Målet fastslår att: “Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade miljö- och hälsoproblem utanför Sveriges gränser."

Att sälja brunkolsverksamheten strider dessutom mot statens ägarpolicy och Vattenfalls egen policy, och att sälja till klimatskurkarna EPH och PPF riskerar även att öka koldioxidutsläppen i Europa med 1,2 miljarder ton koldioxid – ca 22 gånger Sveriges nuvarande årsutsläpp. Det försvårar arbetet med att uppnå EU:s gemensamma klimatmål och skickar en signal till övriga världen att Sverige inte är villigt att ta klimatarbetet på allvar.

Jonas Bane, talesperson för Klimataktion, en av de organisationer som stödjer initiativet, har svårt att förstå att staten friskriver sig sitt ansvar utanför Sveriges gränser. – Utsläppen är precis lika skadliga var de än sker och vem som än står för dem. Ökade klimatutsläpp från EPH och PPF kommer drabba oss i Sverige också, säger Jonas.

Svenska staten har, bland annat genom att skriva på Parisavtalet och lägga fram långtgående miljö- och klimatmål, accepterat sitt ansvar att agera kraftfullt i klimatfrågan för att skydda Sveriges invånare och framtida generationer från klimatförändringarnas effekter.

– Staten gör jättemycket som är bra för klimat och samhällsutveckling, men i detta fall har de inte ens övervägt det klimatsmartare alternativet att fasa ut verksamheten ansvarsfullt, säger Fältbiologernas ordförande Minou Moon. Det är fantastiskt att så många redan har uttryckt sitt stöd för oss och vi har redan börjat få in pengar för de juridiska omkostnaderna via vår crowdfundingsajt. Vi fortsätter samla in namn på stödjare via Magnoliamålets hemsida, säger Minou.

Ytterligare information:

• klimatavtal
  • parisavtalet
  • cop21

PUSH Sverige arbetar för att skapa engagemang, kunskap och samarbeten hos unga rörande social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet, samt för att visa dagens beslutsfattare vilket starkt stöd det finns för att höja ambitionerna. PUSH arrangerar årligen hållbarhetskonferensen Power Shift Sverige.

www.pushsverige.se www.powershift.se

Johline Z. Lindholm

Presskontakt Ordförande PUSH Sverige Organisationsutveckling, kommunikation, koordinerande 0704-867710