​  Stort intresse för Plåt & Ventilationsföretagens seminarium om nya yrkeskategorier och lägre ingångslöner

​ Stort intresse för Plåt & Ventilationsföretagens seminarium om nya yrkeskategorier och lägre ingångslöner

Plåt och ventilationsbranschen har ett stort behov av att rekrytera arbetskraft. Samtidigt står Sverige inför en svår utmaning där många människor aldrig får en chans att komma in på arbetsmarknaden. Plåt & Ventföretagens debatt under Almedagsveckan, lockade en stor publik. Cirka 120 personer hade tagit sig till Svenskt Näringslivs trädgård för att lyssna på en het debatt om nya yrkeskategorier och lägre ingångslöner.

Lars Calmfors var en av debattörerna som stödjer Plåt och Ventföretagens linje att öppna arbetsmarknaden för fler arbetstagare genom att skapa nya yrkeskategorier med enklare arbetsuppgifter till en rimlig lönenivå.

– Vi vet från forskningen att lägre minimilöner ökar sysselsättningen för de som är minst kvalificerade på arbetsmarknaden, alltså lågutbildade och lågutbildade nyanlända flyktinginvandrare, sa Lars Calmfors.

– Men vi vet ju också att det sannolikt behövs ganska stora förändringar neråt i minimilönerna. Risken med det är det kan dra ner lönerna för de som ändå skulle få jobb. Därför behöver man hitta nya typer av jobb där man kan lägga lönerna lägre, tillägger han.

Lars Calmfors får mothugg från debattören Daniel Suhonen från det oberoende fackliga idéinstitutet Katalys.

– Det är väldigt lite som visar på att sänkta minimilöner skulle leda till fler jobb. Däremot ser man sociala konsekvenser, att det blir spridningseffekter, att lägre löner sprider sig till andra grupper och att de som får de lägre lönerna får svårt att klara sig, sa Daniel Suhonen.

Sverige står inför utmaningen att bygga 700 000 nya bostäder de närmaste 10-15 åren. Båda sidor i debatten presenterade sin lösning på hur samhället ska kunna leva upp till denna utmaning.

Johan Lindström, vd och förbundsdirektör i Plåt & Ventföretagen tar tydligt avstånd från Suhonens linje.

– När vi pratar med våra medlemsföretag så säger 80 procent att man kan tänka sig att anställa om det finns möjlighet att ta in dem till lägre arbetskraftskostnader och till lägre ingångslöner. Man säger också till 80 procents majoritet att man får en effektivare verksamhet med mindre stressfaktorer på den befintliga arbetsstyrkan, sa Johan Lindström.

– Lyckas vi inte lösa det här så finns det ett skräckscenario. Det bygger på att man börjar lagstifta om ingångslöner som man gör i stora delar av övriga Europa. Då försvinner makten från parterna på arbetsmarknaden, fortsatte Johan Lindström.

Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare på Byggnads håller inte med.

– Jag tror att lägre ingångslöner skapar ett A- och ett B-lag på svensk arbetsmarknad. Man får in folk i en fålla som de aldrig kommer ur. De grupper som drabbas är de grupper som redan idag har lägre löner, säger Torbjörn Hagelin.

Calmfors målade upp ett dystert scenario om vad som hotar om arbetsmarknadens parter inte kan lösa frågan om lägre ingångslöner och nya lönekategorier.

– Den stora flyktinginvandringen gör att vi kommer att få en utbudsökning på arbetsmarknaden, vilket kommer pressa ner lönerna. Gör vi ingenting kommer vi få fler anställda i småföretag som inte har kollektivavtal. Värst är att vi kan få en växande svart sektor där lönerna faller väldigt kraftigt, säger Lars Calmfors.

Jörgen Rasmusson, förbundsordförande i Plåt och Ventföretagen sammanfattade debatten.

– Efter att ha lyssnat på dagens debatt kan man säga att det i huvudsak finns tre vinnare om vi reformerar och gör om det system vi har i dag kring lönerna. Det är individen, att hantera det utanförskap som finns. Det handlar också om våra medlemsföretag, att skapa produktivitet och lönsamhet samt den samhällsekonomiska utmaningen och de vinster som finns där, sa Jörgen Rasmusson.