Anmärkningsfri huvudmannagranskning för Pysslingen Skolor

När Skolinspektionen meddelade ett samlat beslut av den tillsyn som skett av 13 grundskolor under vintern 2014-2015 framkom att Pysslingen Skolor uppfyller kraven inom de områden som granskats.

Skolinspektionen fastslår även att Pysslingen Skolor bedriver ett systematiskt kvalitetsarbete i syfte att inrikta verksamheten mot de nationella målen: ”Den uppföljning som ligger till grund för huvudmannens utvecklingsarbete är omfattande och möjliggör analys av verksamheten ur flera perspektiv, till exempel över tid, mellan ämnen, skolor och lärare. Dokumentationen av det systematiska kvalitetsarbetet är tydlig och transparent, och möjliggör för såväl huvudman som för utomstående att få insyn i verksamhetens kvalitet, utifrån kunskapsresultat och elevernas upplevelse av trygghet och studiero.”

Anna-Karin Crutze, utbildningsdirektör för Pysslingen Skolor välkomnar Skolinspektionens besked.

- Det känns skönt att få Skolinspektionens bekräftelse på att våra skolor är bra. Vi jobbar långsiktigt och systematiskt med vår kvalitetsarbete och det ger resultat, säger Anna-Karin Crutze.

- Vi har några enskilda skolor som ännu inte når hela vägen fram men dem har vi själva identifierat och har stort fokus på att utveckla dem i rätt riktning.

- Vår läsa-skriva-räkna-garanti är ett viktigt verktyg för att alla elever ska nå målen i samtliga ämnen. Idag ligger vår måluppfyllelse på 83,5%, vilket är klart över rikssnittet på 77%, men vi nöjer oss inte förrän vi når 100%, säger Anna-Karin Crutze.

De skolor som klarade sina inspektioner helt utan brister är ParkskolanRoselundskolanLögarebergets MontessoriskolaBrevik SkolaAlfaskolanHagabergskolan och Söderby Skola.

• skolinspektionen
  • anna-karin crutze
  • hagabergskolan
  • söderby skola