Blir ditt bygglov klart i tid?

Bygglovsförfrågningar är något som alla kommuner hanterar i olika stor omfattning. Genom att ha koll på alla delar i bygglovsprocessen kan man också se till att hanteringen blir effektivare och kunderna får beslut om bygglov i tid.

Ett bygglov måste handläggas inom 10 veckor från att det är inlämnat och komplett. Genom att använda Qliks produkter för att analysera processen och få kontroll över vilka flaskhalsar som finns kan organisationen bli effektivare.

Frågor som kan besvaras är exempelvis:

• Hur lång tid tar det från att ett ärende kommer in till att det blir komplett?
  • Är fördelningen av ärenden mellan handläggarna rätt?

I Landskrona stad använder stadsbyggnadsförvaltningen QlikView® för att hålla koll och förbättra hela processen. Genom att ta fram statistik och nyckeltal har man fått koll på inflödet av nya ärenden, hur fördelningen av ärenden är mellan handläggarna, vilket skede ett ärende befinner sig samt hur stor andel av ärendena där man inte når upp till målen, dvs beslut inom 10 veckor. Man har också insett att det krävs tydliga rutiner för hur ärenden behöver handläggas för att statistiken ska bli korrekt. Tidigare sammanställdes all statistik manuellt men genom beslutsstödet har man sparat mycket tid som istället kan användas till analys- och förbättringsarbete.

Är du intresserad av att veta mer om denna applikation och hur Qlear kan hjälpa er?
Kontakta Roland Stålbrand, +46 701 64 52 32

Roland Stålbrand