Dåliga avtalsrutiner för elavtal kan kosta dig jobbet.

Dåliga avtalsrutiner för elavtal kan kosta dig jobbet.

Elavtal är inte bara avtalsförvaring längre

Självklart är det viktigt att veta var alla avtal finns och ha tillgång till dem överallt. Det finns ca 150 elhandelsbolag i Sverige. Företag med verksamhet på flera orter har förmodligen flera avtal. För att lägga ytterligare sten på bördan har alla företag dessutom ett antal elnätsavtal att ta hänsyn till.

Elavtalet har historiskt fungerat som något som bara finns och ingen behövt fundera över. Idag är elavtalet affärskritiskt för de flesta företag allt ifrån butiker till tillverkande industri. I avtalet finns information om villkor, uppsägningstider, rörliga och fasta priser. Vad händer om avtalet förlängs automatiskt med ett fast elpris som just nu ligger på höga nivåer?

Du kan inte ha allt i huvudet

I en situation när priserna skenar är ofta den första frågan företagets ledning ställer varandra: Var är avtalen? Avtal och överenskommelser innebär ofta, digitaliserade eller inte, ett letande; Vilka avtal har vi? Var finns de? Vilka avtal skulle förlängas eller kanske rent av sägas upp?

Påminnelser borde vara en självklarhet. De kommer inte automatiskt från bokhyllan. I en digitaliserad värld kommer det automatiska påminnelser som talar om när det är dags att förlänga eller avsluta ett avtal, när det är dags att gå över till fasta prisupplägg. I den analoga  världen så måste det finnas någon person som kontrollerar att inte avtal förlängs automatiskt.

Vem är ansvarig när den ansvarige slutar

När elavtalen skrivs blir alltid en enskild person ansvarig. Tiden går och personalstyrkan förändras. Med en säker avtalshantering så får företaget reda på vilka avtal som påverkas av att en person slutar, eller får en ny tjänst. Ingen behöver leta efter avtalet eller behöver hålla reda på vilka avtal som behöver en ny avtalsansvarig.

Digital avtalshantering skyddar företaget

I en omvärld där affärsförhållanden snabbt ändras är det mer aktuellt än någonsin att se till att ha en digital avtalshantering. Idag finns inga argument för att hantera avtal i klassiska pärmar. Lite tillspetsat kan företagets framtid stå och falla med ett försvunnet avtal. Det är därför varje företagslednings ansvar att se över sin avtalshantering och välja en säker lösning för de dokument som utgör grunden till företagets existens.

Ämnen

Martin Hjelte

Presskontakt CEO Sverige +46709 34 30 22 Smartare avtalshantering

Med QNOVA eAvtal slipper du tråkig och tidsödande administration.

QNOVA smarta avtalshantering hjälper dig att spara tid och pengar genom att rationalisera bort onödig dubbeladministration. QNOVA har utvecklat digital avtalshantering i mer än 20 år. Vi har genom åren hjälpt hundratals företag.

QNOVA
Elsa Brändströms gata 6