Därför gynnas alla av en injusterad fastighet

Vintern är snart här och med det ökade energikostnader. Extra kostsamt kan det också bli om man har problem med för varma och för kalla lägenheter. Problemet uppkommer när det uppstår en obalans i värmesystemet. QSEC erbjuder därför en lösning genom injustering med fasta KV-värden, som ger en bestående temperatur i samtliga lägenheter.

Om du går förbi ett lägenhetshus när det är minus 10 grader ute och du ser några som har fönstren öppna – då vet du att det också finns kalla lägenheter där. Det menar Thorbjörn Jonsson, försäljningschef på QSEC, som har arbetat med injustering av fastigheter i närmare åtta år. Att det uppstår problem med för kalla och för varma lägenheter beror till stor del på att bostäderna har en traditionell justering av värmesystemen och som går att manipulera, medvetet eller omedvetet. Problemet är att när du mixtrar med värmen så påverkar du även värmen hos dina grannar.
– I ett traditionellt injusterat värmesystem kan de boende manipulera systemen vilket innebär att om du höjer temperaturen i en lägenhet kommer grannens temperatur att sjunka. Att det finns för kalla lägenheter i ett bostadshus är ett tydligt tecken på att det är obalans i systemen, säger Thorbjörn Jonsson.

Behagligare boendemiljö och minskad förbrukning
För att få bukt med problemen med kalla lägenheter så behöver systemet injusteras, där QSEC-metoden bland annat innebär att injusteringen görs med fasta KV-värden. Fasta KV-värden innebär att du inte kan manipulera eller ändra värdet på elementet själv, utan du får en bestående max-temperatur som är densamma för alla lägenheter, dvs den temperatur som det är tänkt att du ska ha. Det finns därför ingen risk för obalans.
– Vår injustering leder dels till att det blir minskad förbrukning eftersom ingen kan ”ta mer” värme än de ska ha, och här finns stora ekonomiska besparingar att göra samtidigt som det är bra för miljön med minskade koldioxidutsläpp. Du behöver heller inte göra om injusteringen efter några år, vilket är vanligt med traditionell injustering, säger Hannes Kaber, vice Vd på QSEC.

QSEC tar dig också från start till mål när det kommer till injustering av dina värmesystem. Först görs en kartläggning av de befintliga systemen. De analyserar alla ritningar och går igenom fastigheternas rörstråk, dimensioner och radiatorer med syfte att få vetskap om vilken effekt som är installerad och vad rörsystemen har för motstånd. Andra företag utgår ofta från schablonberäkningar, medan QSEC alltid gör en fullständig beräkning.
– När vi är klara kan man se hela fastigheten som en enda radiator där du kan styra hela huset från en undercentral och vara trygg i att alla boende får rätt temperatur. Att ha en bestående rumstemperatur leder också till nöjdare boende och färre felanmälningar, säger David Meyer, projektansvarig på QSEC.

När kylan kommer
Det är när temperaturen sjunker som problemen kommer upp till ytan. Är då inte fastighetens värmesystem i balans blir fastighetsskötaren eller de boende tvungna att öka värmen för att de kallaste lägenheterna skall få en normal boende-temperatur. De lägenheter som redan var behagligt varma blir i sin tur ännu varmare och man ”eldar för kråkorna”
– Allt kommer till sin spets så fort det blir kallare ute. Men om QSEC har varit med i bilden kan vi låta vintern komma, utan problem, avslutar David Meyer.