Kolla hur mycket gas olika avgasare klarar att dra ur vätska

Balsam först – sedan schampo? 🏒

Det finns fortfarande de som försöker snabbavgasa värme-/kylsystem med underhållsavgasare. Det går inte! Kolla filmen så ser du varför. Jag säger som Henke Lundqvist: "Först snabbavgasning – sedan underhållsavgasare". Du tar ju inte balsam först och sedan schampoo, eller hur?

Se filmen direkt på Youtube: https://youtu.be/amYIXND0--Y

Se skillnaden mellan QTF snabbavgasare och en helt vanlig konkurrentavgasare. Räkna bubblorna så ser du tydligt skillnaden. Just den här konkurrentmaskinen demonterades från en kunds system som innehöll 2,72 mg syre/liter. Kunden trodde säkert att systemet var gasfritt eftersom de hade installerat en "avgasare". Men ingen hade mätt syrenivåerna, vare sig innan eller efter avgasningen. När vi mätte syret kunde vi omedelbart konstatera att konkurrentavgasaren inte klarade att dra ner gasen. Fortfarande förvånas vi över att inte beställare/systemägare kräver mätresultat. Vi avgasade med QTF:s snabbavgasare till under 0,5 mg syre/liter systemvätska på några timmar. Kunden hade tre system som vi åtgärdade, nu är alla OK. Det krävs en riktig snabbavgasares kapacitet för att få ner syrenivån i systemvätska. DÄREFTER kan en underhållsavgasare monteras för att bibehålla en låg nivå. Efterkontroller 1-2 ggr per år, eller efter större ingrepp som medfört spädfyllning rekommenderas för att säkerställa att inte syrenivån ökar igen.