Björn förklarar varför man inte kan koka ur moderna system som man gjorde förr

"Koka ur värmesystemen som man gjorde förr vettja – så slipper ni gaserna"

Ibland får vi förslag från gamla "rörkrökare" att vi borde göra som man gjorde förr. Höja temperaturen i systemet och "döda vattnet" genom att koka ur gaserna. Problemet är att moderna system inte ser ut som det gjorde förr, när det vanliga/normala var öppna hetvattensystem som värmdes av en egen (oftast oljeeldad) panna.

Nu har vi lågtempererade, miljövänligare, slutna system som i och för sig inte är gastäta utan låter luft (syre och kväve m.m.) diffundera in genom t.ex. plastslangar. Men det är inte öppna system som gör det möjligt att koka ur gaserna och låta dem försvinna genom en "krycka" på taket som man gjorde förr. Dessutom slår styrsystemen i lågtemperade system av om värmen överstiger 60 grader.

Det moderna sättet att få bort gaserna – vilka ger energiförluster och gör att systemen korroderar om de får vara kvar – är att avgasa med vakuumavgasare. Det vi i praktiken gör är att med vakuum sänka kokpunkten och leda ut de frigjorda gaserna via ett bubbelrör.

Här ser du hur det ser ut när gaserna evakueras via bubbelröret. Vi mäter syrenivån under besiktningen av systemet och sedan efter avgasningen. Syrenivån ska vara mindre än 0,5 mg/liter när systemet är avgasat! Det brukar ta 1–3 dagar att få bort gaserna med vår stora snabbavgasare, lite olika beroende på hur stort systemet är. Därefter installeras en underhållsavgasare som långsiktigt bibehåller den låga nivån.

Var noga med att mäta syret både innan och efter avgasning. Det finns en del oseriösa spelare på marknaden som inte bryr sig om att mäta syret. Och då vet de ju varken systemets utgångsläge eller om avgasningen gett effekt. Inte sällan ger de höga syrenivåerna då korrosion och magnetit som kan leda till genomrostning och läckage i kundernas system. Då, om inte förr, brukar vi få rycka ut och avgasa och rena systemen ordentligt.