QTF underhållsavgasare med magnetitfilter

Använd INTE vår underhållsavgasare ...

Använd inte vår underhållsavgasare ... till att snabbavgasa gashaltiga vätskesystem. QTF:s snabbavgasare är 300 gånger effektivare än någon underhållsavgasare på marknaden (inklusive vår egen) och det är precis vad som behövs för att kunna trycka ner syrgasnivåerna till under 0,5 mg/l innan systemen rostar sönder. Underhållsavgasaren används därefter till att bibehålla den låga gasnivån och motverka att den stiger. När systemet besiktigas med QTF-metoden har brister i systemet (som bidrar till att syre kommer in) identifierats och åtgärdats innan snabbavgasningen genomförs med QTF snabbavgasare.

Mät innan och mät efter avgasning

Många säger att de avgasar systemvätska men få mäter resultatet. Vi ser exempel på såväl konkurrenter som kunder själva som ställer ut olika typer av underhållsavgasare under kortare tid, några veckor eller så i tron att de drar ner gasnivåer, men finns brister i systemet släpps mer gas in ju mer man avgasar. I värsta fall flyttar man runt sin underhållsavgasare mellan olika system och sprider aggressiv glykolvätska till syrerika vattensystem. Vi ser även exempel på klena underhållsavgasare som endast körs någon timma om dagen. En underhållsavgasare räcker inte till att dra ner syrenivån till under 0,5 mg/liter om den så körs dygnet runt. Men ta inte vårt ord på det utan mät och konstatera själva så ses vi sedan.

Filmen kan ses på Youtube: https://youtu.be/amYIXND0--Y?t=6

Eller klicka direkt på bilden.

Underhållsavgasare är i syrerika system, vanligtvis 2,0 mg/l till 8,0 mg/l, inte kapabla att dra ner syrgasnivån till under 0,5 mg/l. En del tror att underhållsavgasare klarar detta, men de har nog aldrig mätt syrgashalten. Systemvätskan måste mätas (steg 1 Besiktning, QTF-metoden). Uppvisar vätskan hög syrehalt ska det identifieras hur syret kommit in i systemet, innan snabbavgasning påbörjas.

Hur (mycket) gaser kommer in i systemen?

Vi vet att gaser kommer in i systemen via spädfyllningar med syrerikt vatten (och vid första påfyllningen förstås), via diffusion i plaströr och genom automatiska toppavluftare som suger in syre vid tryckfall som orsakas av feldimensionerade eller felinställda expansionskärl och säkerhetsventiler.

Hur mycket gaser som kommer in i systemen kan man bara veta om man mäter. QTF mäter alltid gashalt vid besiktning (syre och totalgas), under snabbavgasning (för att veta när vi har nått målnivån < 0,5 mg/l syre och är färdiga) och vid efterkontroller för att se att inte några nya gaser tagit sig in. Skulle gasnivåerna ha ökat trots installerad underhållsavgasare, så gäller det att identifiera vad som gjort att gasnivån ökat, och åtgärda problemet. Det är det som är QTF-metodens signum, analysera, diagnostisera och därefter åtgärda.

Vad är bra mätvärden på systemvätska?

Systemvätska bör definieras, mätas och kontrolleras. Innehåller den gaser ska de snabbavgasas. Nyckeln till framgång är att definiera kvaliteten som gör att korrosion förhindras och att systemvätskan blir en effektiv energibärare. Värmebäraren skall vara kommunalt tappvatten. Om det inte krävs frostskydd (t.ex. glykol) så är vanligt vatten den mest tillgängliga, billigaste och bästa energibäraren – förutsatt att gaserna är borttagna.

Värmebärarens tekniska kvalitet ska direkt efter avslutad snabbavgasning och filtrering (filtrering med 1 μ påsfilter och magnetitfilter ingår i snabbavgasningen) dokumenteras genom provtagning på plats och för vatten vara inom nedanstående gränsvärden:

Syrgasinnehåll: < 0,5 mg/liter
Koldioxidinnehåll: 0 mg/liter
pH: 7,5 – 9
Konduktivitet: < 600 μS/cm
Försmutsning: Inga synliga partiklar

Systemet ska efter rengöring och snabbavgasning utrustas med underhållsavgasare för att säkerställa låga gasnivåer. En vätska försöker kontinuerligt balansera sig till den naturliga nivån av lösta gaser den kan bära. Nivån varierar med tryck och temperatur.

Mäta och kontrollera systemvätska

"Med systemvätskans värden definierade kan vi mäta, kontrollera och åtgärda en dålig vätska. Vid besiktning med QTF-metoden mäts bl.a. totalgas, syrehalt, pH och konduktivitet, fyra värden som ger en bra bild av vätskans status. Vätskan ska vara lika klar och ren som när den fylldes på systemet, allt annat varslar om problem", säger Heléne Karlsson, QTF.

Förändringar i pH och konduktivitet, jämfört med det rena kranvatten som systemet fylldes med, visar på problem och om systemet har tillsatts kemikalier. Något som ofta ger följdproblem som kräver rening.

Efterkontroller bör göras med jämna mellanrum, speciellt om nya påfyllningar har gjorts. Om gashalterna har stigit kan ny snabbavgasning behövas.

Erfarenhet från mer än 15 000 mätningar

QTF:s erfarenhet är att 80 % av svenska värme-/kylsystem kan minska sin energianvändning med mer än 5 %, bara genom av snabbavgasa systemvätskan. System i sämre skick kan nå ännu bättre värden och tillsammans med ny injustering har upp till 35 % minskad energianvändning uppmätts. Därtill kommer fördelarna med minskade funktionsstörningar och korrosionsskador på system och komponenter.

Läs mer om snabbavgasning och underhållsavgasning med QTF-metoden på www.qtf.se, där finns även föreskrivningshjälp till VVS-konsulter.

PS.
Vanligt kranvatten innehåller ungefär 4 % gaser (kväve, syre m.fl.). Syrgasnivån ligger på ca 6–8 mg/l. Gaser försämrar energieffektivitet och gör att systemen börja rosta inifrån från dag 1 efter påfyllning.

För mer information kontakta: Richard Bremer, 0480-43 00 97, richard.bremer@qtf.se, Heléne Karlsson, 0480-43 00 92, helene.karlsson@qtf.se eller Elving Isaksson, 0480-43 00 81, elving.isaksson@qtf.se. www.qtf.se