QTF använder "Internet of Things-kommunikation" i sin patentsökta uppfinning, koldioxidmätande underhållsavgasare.

QTF på universitetsnivå

QTF är ett av åtta företag som tillsammans med Linnéuniversitet i Kalmar (Lnu) jobbar i pilot case inom ”Internet of Things". Pilot case är den delen i projektet där Lnu jobbar nära företagen med deras egna behov. En del av företagen har redan en hög teknisk kompetens inom IoT och stöttas då i sin egen utvecklingsresa. Till exempel så är Lnu delaktiga i att ta fram nya prototyper för att kunna driva befintliga plattformar på batteridrift och även med att skapa resilienta uppkopplingar som kan använda flera olika kommunikationstekniker i samma enhet.

Internet of Things-tech days på Linnéuniversitetet

På Lnu:s Internet of Things-tech days presenterades QTF av Björn Carlsson, grundare och teknisk chef.

Fredrik Ahlgren, Lnu och Björn Carlsson, QTF på IoT-tech dagen på Linnéuniversitetet

Se filmen för kort sammanfattning av projektledare Fredrik Ahlgren, Lnu och Björn Carlsson, QTF.

QTF Sweden AB, Kalmar

Avgasning av vätskeburna energisystem. Projektet handlar om att stötta företaget i sin utveckling av kommunikation och mätning av befintlig utrustning som oftast är installerade i undercentraler. Utmaningen är att kunna hitta rätt kommunikation och hårdvara som kan kopplas till befintliga system. Det finns en stor potential att kunna minska restid för personal och att också leverera nya produkter till kunder.

Workshop

Många gånger behöver QTF skicka sensordata från t.ex. undercentraler med dålig mottagning. I det här fallet var trådbunden kommunikation inget alternativ, så för att experimentera programmerades två Pycom-enheter. Enheterna placerades i en kopplingslåda med antennerna exponerade.

Kopplingslådan placerades i en av QTF:s anläggningar (som råkar vara i Linnéuniversitetets källare i Kalmar) och båda enheterna sattes på. Ganska snart kunde konstateras att en av enheterna hade kopplat upp sig och data strömmade in ungefär en gång i minuten, precis som förväntat. Workshopen avslutades med att mäta strömförbrukningen på Pycom-enheterna i light och deep sleep.

QTF:s produktutvecklingsstatus

QTF har nu ökat takten i sin produktutveckling och har nyligen lämnat in tre olika patentansökningar för nya mätutrustningar. Utrustningar som monteras på kunders energisystem och som on-line mäter och i realtid rapporterar värden på systemvätska. I och med de nya utrustningarna lyfter QTF mätteknik på systemvätska från att tidigare ha varit manuell och enbart kunnat ge en ögonblicksbild, till att nu kunna genomföras elektroniskt och kontinuerligt, med övervakning i realtid. Man kan nu förutom pH, syre, konduktivitet, tryck och temperatur även kontinuerligt mäta koldioxid och totalgas.

Mätningar som nu ytterligare stärker QTF:s position som ledande i branschen på mätningar, avgasning och rening av systemvätska i energisystem. I VVS-branschen förekommer flera företag som avgasar vätskor utan att till kunden kunna visa på effekten av avgasningen.

"Vi lägger mycket kraft på att få marknaden, och framförallt fastighetsägarna (som är de som slutligen betalar kalaset) att förstå vikten av att mäta gasnivåer i systemvätska. Många aktörer säger sig avgasa men vi ser ofta avgasare på marknaden som är verkningslösa eller med för dålig effekt för att skapa energieffektiva och korrosionsfria system. Märkligt nog verkar det vara viktigt med mätresultat inom alla områden utom systemvätskan inom bygg- och vvs-branschen. Det arbetar vi för att ändra. Korrekta mätningar är avgörande för att sätta in korrekta och effektiva metoder", säger Elving Isaksson, marknadschef på QTF.

QTF kommer inom de närmaste veckorna placera den senaste utrustningen – koldioxidmätande underhållsavgasare – i fullskaletest på kundsystem. Koldioxidmätaren är avgörande för att kunna upptäcka eventuella läckage i kylanläggningar med koldioxid som köldmedia.