Första digitala mötet. Fortfarande finns lediga platser.

Tekniska Kommittén SIS/TK 189 startar ny arbetsgrupp för att definiera krav på systemvätska i kyl- och värmesystem

Arbetsgruppen (AG09) i den Tekniska kommittén har den 15 februari haft sitt första digitala möte. Syftet är att ta fram riktlinjer på systemvätska så att upphandlare och utförare inom fastighetsbyggnation får tydligare riktvärden att hålla sig till. En handbok med vägledning som ska underlätta kravställande i upphandlingar, såväl som i arbetet med att säkerställa energieffektiva och korrosionsfria vätskesystem och som även underlättar bedömning av garantifrågor.

Med tydliga och relevanta riktlinjer kan systemvätska kontrolleras, mätas och jämföras mot stipulerade nivåer av gaser (främst syre) såväl som pH, konduktivitet m.m. Då får man mätmetoder och målvärden som förbättrar möjligheten att ställa krav på både åtgärder och resultatet av åtgärder.

QTF var initiativtagare till standardiseringsarbetet som drivs i SiS regi (Svenska Institutet för Standarder). Arbetsgruppen består av representanter inom hela bredden av aktörer, från fastighetsägare och VVS-konsulter till installatörer och leverantörer av produkter och tjänster för att åtgärda systemvätska.

Första mötet behandlade frågor om omfattning och inriktning, former och projektplan samt att det vid nästa möte den 6 mars ska väljas en ordförande och göras indelning i arbetsområden och arbetsgrupper.

Det finns fortfarande platser i arbetsgruppen och gruppen ser gärna fler deltagare för att bredda med intressenter och kompetenser från flera berörda aktörer. Till exempel från de stora VVS-konsulterna, VVS-installatörerna och byggentreprenörerna.

Ta gärna kontakt med Emma.risen@sis.se om du är intresserad.

En standard är en gemensam lösning på ett återkommande problem. Syftet med standarder är att skapa enhetliga och transparenta rutiner som vi kan enas kring. Det ligger i allas intresse att höja kvaliteten, undvika missförstånd och slippa uppfinna hjulet på nytt varje gång.