Leale Sangiovese - nytt vin från Toscana i växtbaserad förpackning

Förpackningen är vinets största klimatbov. Nu lanserar New Frontier Wines, dotterbolag till Quaffable Wines, ett nytt vin i växtbaserad förpackning med 81 procent lägre klimatpåverkan jämfört med en vanlig glasflaska.

Av utsläppen inom Svenska dryckesbranschen kommer den största delen från produktion av förpackningar. År 2018 stod förpackningar för hela 77 procent av utsläppen. Det ger ett starkt incitament till vinbranschens klimatarbete och till vinimportörer som vill göra skillnad.

Leale Sangiovese, ett fruktigt rött vin från Toscana, lanseras den 1 september i Systembolagets alla butiker och utmärks som en klimatsmart förpackning på Systembolagets hyllor.

Leale betyder ärlig, rättvis och lojal - tre aspekter som passar väl in på ett ärligt rött vin i ursprungstypisk stil som dessutom är ett klimatmässigt bra val.

Förpackningen består i huvudsak av växtbaserat material och är betydligt lättare än en glasflaska vilket kräver mindre energi för att transportera. Koldioxidutsläppet från förpackningen är hela 81 procent lägre än från en vanlig glasflaska. Skruvkorken är även tillverkad av sockerrör istället för oljebaserat råmaterial.

Förpackningen är tillverkad av Tetra Pak som är det första förpackningsföretaget i livsmedelsbranschen som fått sina klimatmål godkända av initiativet Science Based Targets (SBT) vilket är en global standard för klimatmål.

- Att köpa vin i kartongförpackning är ett bra val för klimatet. Våra förpackningar stödjer omställningen till växtbaserat från fossila råvaro och är en möjlighet för vinbranschen, säger Erik Lindroth, miljödirektör på Tetra Pak.

Systembolagets ambition är att utöka erbjudandet av förpackningar som är bättre för klimatet. Tetra Pak är ett exempel. Tetra Pak har funnits på vinmarknaden under lång tid, men genomslagskraften på konsumentsidan har varit relativt svag.  En utmaning är att viner som tidigare tappats på kartong har varit av medioker kvalitet något som givit förpackningen ett oförtjänt dåligt rykte. Detta vill nu Systembolaget ändra på genom att höja vinkvaliteten i klimatsmartare förpackningar så att den miljömedvetne konsumenten kan få ett vin av god kvalitet vid val av kartongförpackningar.

Systembolagets utbud påverkas av vilka val konsumenten gör. Genom att tänka på klimatet vid val av vinförpackningar kan utbudet stärkas och utvecklas. Det belönar också medvetna producenter och framåtdrivande vinimportörer att fortsätta sitt viktiga arbete med att driva branschen i en mer hållbar riktning.

Socialt ansvar är en annan viktig aspekt när det gäller vin. Leale Sangiovese är producerad och tappad hos den italienska producenten Terre Cevico, ett italienskt kooperativ med bas i Emilia-Romagna men som producerar vin från flera delar av Italien. De har en av de starkaste internationella sociala certifieringarna, SA8000, som säkerställer goda arbetsvillkor.

-Vi vill vara en framåtdrivande kraft för hållbar vinproduktion och konsumtion och sätter stort värde på att samarbeta med kunniga och likasinnade producenter, säger Daniel Turpeinen, VD på Quaffable Wines och New Frontier Wines.

En annan viktig utmaning är transporterna. Vingruppen, där Quaffable Wines och New Frontier Wines ingår, arbetar för att ställa om till hållbara transporter och lyckades under 2019 minska sitt klimatavtryck med 14 procent tack vare att ställa om från väg till tåg och användningen av flytande biogas för vägtransporter. Leale Sangiovese transporteras på tåg från Italien till Sverige vilket är en stor klimatvinst i förhållande till vägtransport.

Mer om Vingruppens hållbarhetsplan ”Från druva till glas”

Vingruppens målsättning till 2030 är att bli en klimatpositiv verksamhet och en förebild för hållbar och jämställd tillväxt. Genom sin strategi ”Från druva till glas”, som bygger på FN:s Globala hållbarhetsmål, arbetar Vingruppen i fyra resultatområden som även är företagets långsiktiga mål; Hållbar produktion och odling, Hållbar konsumtion, Hållbart klimat och Hållbar arbetsplats.

Namn: Leale Sangiovese

Artnr: 2418