Dulban Garnacha 2020 - Quaffable Wines lanserar ekologiskt vin i klimatsmartare förpackning

Den 1 september lanserades Dulban Garnacha 2020 från producenten Castelo de Pedregosa i Systembolagets fasta sortiment. Vinet är ekologiskt och förpackat i aluminiumburk, i led med Systembolagets arbete för att minska sitt klimatavtryck.

Ett klimatsmartare val

Det finns många miljömässiga fördelar med aluminiumburkar. ”Aluminium är ett material som faktiskt går att återvinna i en oändlig loop utan att tappa i kvalitet eller materialegenskaper”, säger Sara Bergendorff på Returpack, som har gjort en livscykelanalys på aluminium som förpackningsmaterial. Utsläppen från transporter minskar eftersom burkar både är lättare än glasflaskor och går att lasta mer platseffektivt. Aluminiumburk är alltså ett klimatsmartare val jämfört med vanliga glasflaskor.

En annan fördel är att en burk inte släpper in ljus vilket hjälper till att bevara dryckens egenskaper. Aluminiumet är täckt med en plasthinna för att metallen inte ska påverka vinet. Aluminiumburk är en tätare förpackning än glasflaska. I dagsläget finns det inget som tyder på att lagringsbarheten skulle vara sämre i en burk än i glasflaska. Det finns inget krav på tappningsdatum eller bäst-före-datum för vin i aluminiumburk, till skillnad från för vin i bag-in-box.

En producent som gör avtryck så väl lokalt som internationellt

Castelo de Pedregosa har sitt säte i det historiska hjärtat för Cava - byn Sant Sadurni d’Anoia i Katalonien. I dag drivs gården av Ruben Pedregosa Castelo. Han har hand om den största delen av produktionen.

Gården är ekologiskt certifierad sedan 1997 och därför används varken konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel. På gården, där familjen också bor, finns det en stor variation av vilda djur som bidrar till ekologisk mångfald och ett balanserat jordbruk.

”Arbetet sker efter samma hållbarhetsfokuserade principer som mina föräldrar gjorde på sin tid”, säger Pedro Pedregosa Castelo, ”Grundtanken är att producera vin av högsta kvalitet och att samtidigt visa på den rikedom av uttryck som är möjliga i Katalonien”.

Ruben Pedregosa Castelo har utvecklat portföljen till att innehålla allt från Cava och konventionella vita, röda och rosa viner till mer experimentella naturviner. Vinerna kommer både från större appellationer som DO Cava och DO Catalunya och från snävare definitioner som DO Penedès och DOCa Priorat. Totalt uppgår vingårdsarealen till drygt 70 hektar och man tillverkar årligen runt 1,3 miljoner flaskor.

Arbetet gör avtryck såväl lokalt som internationellt – och utvecklingen visar inte tecken på att avstanna.

Dulban Garnacha 2020

Druvorna skördades i början av september i DO Catalunya. Vid ankomst till vineriet avstjälkades samtliga druvor och krossades varsamt. Alkoholjäsningen inleddes i temperaturkontrollerade rostfria ståltankar. Efter avslutad jäsning och försiktig maceration pressades vinet och fördes tillbaka på ståltank för lagring innan fyllning på aluminiumburk direkt i vineriet.

Vinet är josigt och klingande rödfruktigt med drag av mogna jordgubbar, röda körsbär och ett uns av sötlakrits.

Pris:
33 kr (inkl 1 kr pant) / 250 ml
Vinet finns i alla Systembolagets butiker.

• Dryck

• klimat