Ny årgång av det rosa orangevinet - Airlie Bank Gris on Skins tillbaka på hyllan

Australien är ett av de vinländer som mest tydligt har ändrat fokus på sina toppviner. I stället för ”big and bold” bör förväntningarna vara ”crisp and elegant” om du provar de mer samtida producenterna. Yarra Valley är en av de tre regioner i Australien som är ledande i den nya utvecklingen av elegantare viner. Punt Road Wines är en egendom i Upper Yarra, den svalaste delen i vinregionen där flera av regionens mest kända producenter huserar.

Airlie Bank är den mer experimentella serien från Punt Road Wines. Gris on Skins är en blandning av druvor som fått jäsa i hela klasar i 4 dagar och druvor som har avstjälkats. . Det ger ett vin som både uttrycker de mer komplexa aromerna från delen som jäst i hela klasar, men också precisionen och fräschören från de avstjälkade druvorna.

Airlie Bank Gris on Skins 2022.

I glaset smak av jordgubbar, syrliga körsbär, blodapelsin samt kryddiga toner och ett floralt stråk. Läskande syra och greppig struktur från skalkontakten.

3 120 flaskor lanseras 31 mars 2023

• yarra valley