Ny årgång av älskade Saint Amour Empreinte d'Amour

Ny årgång av älskade Saint Amour Empreinte d'Amour

Maison Coquard i Beaujolais grundades av Christophe Coquard år 2005 och familjehuset ligger i byn Theizé i centrala Beaujolais, där firman har sitt säte.

Christophe lärde sig hantverket av sin farfar i vingårdarna och källaren. Han tillbringade ett antal år i Sydafrika, USA och på Nya Zeeland. Därefter i Beaujolais och Bourgogne innan han kände att det var dags att satsa på den egna verksamheten.

Årgång 2020 i Beaujolais kan beskrivas som odramatisk. Skörden var generös, både i volym och kvalitet. Efter en mild vinter och en tidig knoppning följt av varma temperaturer som gav god mognad med djup och intensiv färg. Svalare väder med inslag av regn i juni gjorde att druvorna behöll sin syra och fräschör. Generositet, drickvänlighet och lagringsduglighet kan summera årgången.

Vinet görs på ett för regionen traditionellt sätt, med jäsning av hela klasar och partiell kolsyrejäsning. Skalhatten hölls i kontakt med den jäsande musten vilket ger varsam urlakning av tannin och färg. Efter jäsning och maceration pressades druvorna och lagrades sedan på ståltank i 9 månader innan buteljering.

Saint-Amour Empreinte d’Amour 2020

Smaken är ungdomlig och fruktdriven, med tydliga toner av mörka körsbär, skogshallon och en läckert örtig kryddighet.

Vinet finns i Systembolagets fasta sortiment.

Välkomna till Quaffable Wines!

Vi på Quaffable Wines anser att vin främst är en dryck att njuta av och vi gillar framförallt viner du gärna dricker mer än en sipp av. Det engelska ordet quaffable saknar visserligen ett motsvarande svenskt ord, men skulle kunna beskrivas som njutbart i stora klunkar. Även fransmännen har en liknande term och talar om vins de soif; klunkviner skulle en inte alltför vågad översättning kunna lyda.

Vad är då ett Quaffable Wine? Vi menar att det är viner som du inte behöver tänka på om du vill ha en andra mun av. Du vet att du vill det. Detta betyder inte att ett Quaffable Wine skulle vara ett enkelt, publikfriande vin utan komplexitet. Tvärtom anser vi att många av de stora vinerna från världen över är just Quaffable Wines, men ett Quaffable Wine är inte "intressant" utan att vara njutbart, det är båda delarna.

Det som gör ett vin njutbart för oss är inte extraktion, alkohol eller mängden av rostade fat. Vi jobbar inte med viner som vill vara störst och synas mest. Vår ambition är att erbjuda viner där den öppnade flaskan inte sparas till dagen efter och vi tror att dessa viner snarare har fokus på elegans, fräschör och en nerv som gör att du vill dricka ett glas till av dem.

Vi vet att det går att hitta goda viner i alla delar av världen och i alla prislägen. Givetvis ger olika regioner och druvor olika förutsättningar, liksom priset, men det är inte avgörande för huruvida ett vin är ett njutbar enligt oss.

På Quaffable Wines älskar vi traditionstyngda viner där munkar lade grunden genom att plantera druvor på medeltiden och vars finess utvecklats under århundraden. Vi älskar tillika moderna vinmakare som saknar tradition, eller helt enkelt struntar i den eftersom de anser att de viner som traditionellt sett gjorts på deras plats inte visar den fulla potential de tror sig kunna uppvisa i sina egna viner.

Vi på Quaffable Wines älskar helt enkelt njutningsbara viner gjorda av vinmakare som vill göra viner till dess fulla potential inom de förutsättningar de har. Vi älskar viner som väcker känslor hos oss och vi dricker gärna dessa viner i stora klunkar. Vi hoppas att även du gör det.

Quaffable Wines Sweden AB