Ny årgång av älskade Saint Amour Empreinte d'Amour

Maison Coquard i Beaujolais grundades av Christophe Coquard år 2005 och familjehuset ligger i byn Theizé i centrala Beaujolais, där firman har sitt säte.

Christophe lärde sig hantverket av sin farfar i vingårdarna och källaren. Han tillbringade ett antal år i Sydafrika, USA och på Nya Zeeland. Därefter i Beaujolais och Bourgogne innan han kände att det var dags att satsa på den egna verksamheten.

Årgång 2020 i Beaujolais kan beskrivas som odramatisk. Skörden var generös, både i volym och kvalitet. Efter en mild vinter och en tidig knoppning följt av varma temperaturer som gav god mognad med djup och intensiv färg. Svalare väder med inslag av regn i juni gjorde att druvorna behöll sin syra och fräschör. Generositet, drickvänlighet och lagringsduglighet kan summera årgången.

Vinet görs på ett för regionen traditionellt sätt, med jäsning av hela klasar och partiell kolsyrejäsning. Skalhatten hölls i kontakt med den jäsande musten vilket ger varsam urlakning av tannin och färg. Efter jäsning och maceration pressades druvorna och lagrades sedan på ståltank i 9 månader innan buteljering.

Saint-Amour Empreinte d’Amour 2020

Smaken är ungdomlig och fruktdriven, med tydliga toner av mörka körsbär, skogshallon och en läckert örtig kryddighet.

Vinet finns i Systembolagets fasta sortiment.

• Dryck

• maison coquard