Willy Pérez är idag ansvarig vinmakare på Bodegas Luis Pérez.

Ny producent från Jeréz i portföljen - Bodegas Luis Pérez

Familjen Pérez har arbetat som vinodlare och vinmakare i Jeréz de la Frontera i södra Spanien i flera generationer. År 2002 bestämde de sig för att etablera sin egen bodega och Bodegas Luis Pérez såg dagens ljus. Firman grundades av Luis Pérez, som vid den tiden var professor i enologi vid universitetet i Cádiz, och som tidigare varit vinmakare hos den stora sherryproducenten Domecq. Hans son Willy Pérez var med från början och i dag är han ansvarig vinmakare.

Bodegas Luis Pérez har som ambition att återigen rikta strålkastarna mot enskilda vingårdslägen. De är särskilt intresserade av historiska vingårdslotter, som de ser som motsvarigheter till Premier och Grand Cru-mark i Bourgogne, och de unika uttryck dessa bidrar med till vinerna. Beroende på vilka druvsorter som används och årgångarnas specifika förutsättningar används en mängd olika experiment i vinmakningsprocessen. Asoleo-metoden används ibland för att inte behöva fortifiera vinerna, sida vid sida om temperaturkontrollerade ståltankar. Asoleo-metoden är en gammal och arbetskrävande teknik där druvorna torkas delvis på stråmattor för att koncentrera smak och sockerhalt. Resultatet är ett intensivt vin som präglas av en tydlig sälta som får det att vattnas i munnen. Dessutom blandar man ibland olika årgångar för att uppnå större komplexitet. Allt för att vinerna ska visa på regionens särart och höga kvalitetspotential.

Vingården Carrascal är ansedd som en av Jeréz fyra bästa vingårdar. Terroiren karaktäriseras av den för regionen typiska Albariza-jordmånen. Både sherryn och bordsvinerna vinerna från Carrascal genomgår Asoleo-metoden.

Caberrubia Fino Carrascal

En torr sherry med smak av mogna frukter och citrus, en salt mineralitet och ett blommigt avslut.

Art.nr:94344
Lansering TSE: 25 mars 2022

El Muelle de Olaso 2021

Vinet bjuder på smak av tropisk ananas, friska toner av äpple och päron med en mjuk sälta i det långa avslutet.

Art.nr: 55721

Ekologiskt certifierat. Vinet finns i Systembolagets beställningssortiment.

Välkomna till Quaffable Wines!

Vi på Quaffable Wines anser att vin främst är en dryck att njuta av och vi gillar framförallt viner du gärna dricker mer än en sipp av. Det engelska ordet quaffable saknar visserligen ett motsvarande svenskt ord, men skulle kunna beskrivas som njutbart i stora klunkar. Även fransmännen har en liknande term och talar om vins de soif; klunkviner skulle en inte alltför vågad översättning kunna lyda.

Vad är då ett Quaffable Wine? Vi menar att det är viner som du inte behöver tänka på om du vill ha en andra mun av. Du vet att du vill det. Detta betyder inte att ett Quaffable Wine skulle vara ett enkelt, publikfriande vin utan komplexitet. Tvärtom anser vi att många av de stora vinerna från världen över är just Quaffable Wines, men ett Quaffable Wine är inte "intressant" utan att vara njutbart, det är båda delarna.

Det som gör ett vin njutbart för oss är inte extraktion, alkohol eller mängden av rostade fat. Vi jobbar inte med viner som vill vara störst och synas mest. Vår ambition är att erbjuda viner där den öppnade flaskan inte sparas till dagen efter och vi tror att dessa viner snarare har fokus på elegans, fräschör och en nerv som gör att du vill dricka ett glas till av dem.

Vi vet att det går att hitta goda viner i alla delar av världen och i alla prislägen. Givetvis ger olika regioner och druvor olika förutsättningar, liksom priset, men det är inte avgörande för huruvida ett vin är ett njutbar enligt oss.

På Quaffable Wines älskar vi traditionstyngda viner där munkar lade grunden genom att plantera druvor på medeltiden och vars finess utvecklats under århundraden. Vi älskar tillika moderna vinmakare som saknar tradition, eller helt enkelt struntar i den eftersom de anser att de viner som traditionellt sett gjorts på deras plats inte visar den fulla potential de tror sig kunna uppvisa i sina egna viner.

Vi på Quaffable Wines älskar helt enkelt njutningsbara viner gjorda av vinmakare som vill göra viner till dess fulla potential inom de förutsättningar de har. Vi älskar viner som väcker känslor hos oss och vi dricker gärna dessa viner i stora klunkar. Vi hoppas att även du gör det.

Quaffable Wines Sweden AB