Ny årgång i fast sortiment - Hacienda el Espino Garnacha Tintorera 2021

Hacienda el Espino i Almansa grundades på 1990-talet av Paco Milán och drivs idag av hans son, Guillermo. Inledningsvis var ambitionen att göra ett vin för familjens eget bruk. Paco sökte efter lovande vingårdslotter och först 2002 byggdes familjens vineri.

Hacienda el Espino är idag en av de ledande firmorna i DO Almansa. De ses som en förebild i regionen både inom vinodling och vinmakning

All odling är ekologisk och stort fokus har lagts på att uppnå ett hållbart kretslopp. För att främja biologiskt mångfald har de exempelvis planterat tallar på 20 hektar. Dessa träd ger bostad åt de nyttodjur som har en positiv inverkan på vingårdarna, samtidigt som de håller borta skadedjur. Det toppmoderna vineriet har placerats strategiskt nära vingårdarna, både för att minska klimatpåverkan från långa transporter och för att druvorna ska komma snabbt och i bra skick till vineriet.

2021 inleddes med kraftiga regnskurar under vintern och våren som följdes av en torr och solig sommar med mycket höga temperaturer, särskilt i augusti. I september kom välbehövligt regn som gav en fin balans i druvorna inför skörden. Resultat är ett vin med fin fruktmognad som balanseras av en fin fräschör.

Hacienda el Espino Garnacha Tintorera 2021

I glaset ett vin av druvan garnacha tintorera, som även har färgat druvkött. Resultatet är intensivt och fylligt med smak av björnbär, plommon, vitpeppar och timjan. Allt inlindat i välbalanserade toner av rostade ekfat.