Ny producent och nytt vin från Quaffable Wines - Kleinood Tamboerskloof Syrah 2019

Kleinood är beläget i Stellenbosch mellan floderna Blauwklippen och Moordanerskloof och här har familjen De Villiers gjort vin under egen etikett sedan år 2000. Totalt har Kleinood 10 vingårdar indelade i 20 separata vingårdslotter. De sköts individuellt och även i vineriet behandlas de olika vingårdslägena separat. Omsorgen om kvaliteten borgar för viner som på ett okonstlat sätt uttrycker varje växtsäsongs specifika förutsättningar.

Skörden i Stellenbosch årgång 2019 var liten till volymen sett, men av hög kvalitet. De föregående årens torka ledde till att grundvattennivåerna var låga och på grund av detta var säsongens knoppning och fruktsättning oregelbunden. Under sensommar och höst fick Stellenbosch en viss nederbörd som hjälpte druvorna att mogna, samtidigt som svalare temperaturer bibehöll den viktiga syran. Tamboerskloof Syrah är ett mycket bra exempel på denna balans.

KleinoodTamboerskloof Syrah2019

Vinet är generöst fruktigt med kryddiga inslag och bjuder på en fin blandning mellan björnbär, körsbär, lakrits och svartpeppar, med toner av kanel och choklad från ekfaten.

4 800 flaskor lanseras den 10/12 2021

• sydafrika