Ny toppårgång från hyllade Château du Cauze

Årgång 2019 i Saint-Émilion visade sig bli strålande, med viner som kombinerar rik frukt med finess och fräschör. Vinerna visar upp både en initial charm och drickvänlighet, men lagringspotentialen är stor. Vintern var mild och sommaren generellt varm och torr, vilket kan leda till att fruktmognaden blir för hög, men svala nätter och väl tajmade regn bidrog till att bromsa processen och bibehålla syra och pigghet i vinerna.

Slottet Château du Cauze i Saint-Émilion, på Bordeauxs högra strand, uppfördes på 1800-talet på ruinerna av ett medeltidsslott. 1986 tog familjen Laporte över den idag 23 hektar stora familjeegendomen som nu drivs av Bruno Laporte.

Château du Cauze2019

Château du Cauze har med sin Saint-Émilion Grand Cru 2019 lyckats producera ett vin som kombinerar kraft med elegans. Smaken är nyanserad och bjuder på mörka plommon, svarta vinbär och välintegrerade fataromer av kaffe och mörk choklad. Tanninstrukturen är balanserad och silkig. Om man kan hålla fingrarna borta lagras vinet med fördel i 5 till 7 år, men det är drickvänligt redan nu, gärna efter ett par timmars dekantering

Den nya årgången rullar ut i butik nu.

• frankrike
  • quaffable wines