Ny toppårgång från hyllade Château du Cauze

Ny toppårgång från hyllade Château du Cauze

Årgång 2019 i Saint-Émilion visade sig bli strålande, med viner som kombinerar rik frukt med finess och fräschör. Vinerna visar upp både en initial charm och drickvänlighet, men lagringspotentialen är stor. Vintern var mild och sommaren generellt varm och torr, vilket kan leda till att fruktmognaden blir för hög, men svala nätter och väl tajmade regn bidrog till att bromsa processen och bibehålla syra och pigghet i vinerna.

Slottet Château du Cauze i Saint-Émilion, på Bordeauxs högra strand, uppfördes på 1800-talet på ruinerna av ett medeltidsslott. 1986 tog familjen Laporte över den idag 23 hektar stora familjeegendomen som nu drivs av Bruno Laporte.

Château du Cauze2019

Château du Cauze har med sin Saint-Émilion Grand Cru 2019 lyckats producera ett vin som kombinerar kraft med elegans. Smaken är nyanserad och bjuder på mörka plommon, svarta vinbär och välintegrerade fataromer av kaffe och mörk choklad. Tanninstrukturen är balanserad och silkig. Om man kan hålla fingrarna borta lagras vinet med fördel i 5 till 7 år, men det är drickvänligt redan nu, gärna efter ett par timmars dekantering

Den nya årgången rullar ut i butik nu.

Välkomna till Quaffable Wines!

Vi på Quaffable Wines anser att vin främst är en dryck att njuta av och vi gillar framförallt viner du gärna dricker mer än en sipp av. Det engelska ordet quaffable saknar visserligen ett motsvarande svenskt ord, men skulle kunna beskrivas som njutbart i stora klunkar. Även fransmännen har en liknande term och talar om vins de soif; klunkviner skulle en inte alltför vågad översättning kunna lyda.

Vad är då ett Quaffable Wine? Vi menar att det är viner som du inte behöver tänka på om du vill ha en andra mun av. Du vet att du vill det. Detta betyder inte att ett Quaffable Wine skulle vara ett enkelt, publikfriande vin utan komplexitet. Tvärtom anser vi att många av de stora vinerna från världen över är just Quaffable Wines, men ett Quaffable Wine är inte "intressant" utan att vara njutbart, det är båda delarna.

Det som gör ett vin njutbart för oss är inte extraktion, alkohol eller mängden av rostade fat. Vi jobbar inte med viner som vill vara störst och synas mest. Vår ambition är att erbjuda viner där den öppnade flaskan inte sparas till dagen efter och vi tror att dessa viner snarare har fokus på elegans, fräschör och en nerv som gör att du vill dricka ett glas till av dem.

Vi vet att det går att hitta goda viner i alla delar av världen och i alla prislägen. Givetvis ger olika regioner och druvor olika förutsättningar, liksom priset, men det är inte avgörande för huruvida ett vin är ett njutbar enligt oss.

På Quaffable Wines älskar vi traditionstyngda viner där munkar lade grunden genom att plantera druvor på medeltiden och vars finess utvecklats under århundraden. Vi älskar tillika moderna vinmakare som saknar tradition, eller helt enkelt struntar i den eftersom de anser att de viner som traditionellt sett gjorts på deras plats inte visar den fulla potential de tror sig kunna uppvisa i sina egna viner.

Vi på Quaffable Wines älskar helt enkelt njutningsbara viner gjorda av vinmakare som vill göra viner till dess fulla potential inom de förutsättningar de har. Vi älskar viner som väcker känslor hos oss och vi dricker gärna dessa viner i stora klunkar. Vi hoppas att även du gör det.

Quaffable Wines Sweden AB