Den olagliga entreprenören – Sveriges första bemanningsföretagare

Ulla Murman är den förste bemanningsföretagaren. Hennes företag hyrde bland annat ut en skrivare och sekreterare till företag. Eftersom AMS hade monopol på arbetsförmedling sågs detta som olagligt och Ulla stred mot arbetsmarknadens mäktigaste parter under närmare 35 år innan hon gick i pension 1988. Denna David mot Goliat kamp avslutades slutligen 1993 till bemanningsbranschens fördel. Något som alla dagens bemanningsföretagare kan tacka bl. a. Ulla Murman för.

Många av Ullas kunder var statliga myndigheter eller rena motståndare till Ullas sak. Exempel på kunder såsom LO, Polisen och Justitiedepartementet gör historian smått absurd och man frågar sig hur man i ena andetaget kunde döma förfarandet som kriminellt för att i nästa andetag ringa upp och be om hjälp med detsamma. Ullas svar på detta är att samhällsnyttan som bemanningen utgjorde var kraftigare och starkare än både statliga myndigheter och mäktiga fackliga organisationers principer.

”Jag tycker det bästa beviset på samhällsnytta var när jag mitt under striderna med facken och AMS blir uppringd av LOs juridiska enhet som bad om en sekreterare som kunde rycka ut. Eller när jag dagen efter att jag blivit dömd blir uppringd av Justitiedepartementet som akut behövde hjälp med en sekreterare. Trots att jag informerade dem om att jag precis blivit dömd för just den tjänst de efterfrågade, så insisterade de. Där är väl bra exempel på samhällsnyttan som bemanning redan då utgjorde!” berättar Ulla under Quickmatch videointervju.

För mer information se Quickmatch video på nedan länk eller läs den mer djupgående berättelsen om bemanningsbranschen i Anders Johnsons nya bok ”Hyrt går hem”.

• bemanningsföretag
  • nytänkande
  • domstol
  • entreprenör
  • fackliga avtal
  • facklig organisation
  • arbetsrättsliga områden
  • övergrepp i rättsak
  • rekryteringsföretag

• Jönköping

Quickmatch jobbar med personaluthyrning och rekrytering inom de flesta branscher. De började med studentbemanning men jobbar idag lika mycket med övriga tjänster inom human resource området. Företaget har funnits sedan 2002 och finns idag i Jönköping, Linköping och Stockholm. Quickmatch är ett auktoriserat bemanningsföretag.

Sofia Källkvist

Presskontakt Rekryteringsansvarig 08-41055764